لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

بریتانیا کشتن مرزبانان ایرانی و اعدام‌های «تلافی‌جویانه» را محکوم کرد


هیو رابرتسون، مدیرکل بخش خاورمیانه‌ وزارت خارجه بریتانیا،
هیو رابرتسون، مدیرکل بخش خاورمیانه‌ وزارت خارجه بریتانیا،
وزارت خارجه بریتانیا کشتن ۱۴ مرزبان ایرانی در سراوان و اعدام ۱۶ زندانی در زاهدان را محکوم کرد.

هیو رابرتسون، مدیرکل بخش خاورمیانه‌ وزارت خارجه بریتانیا، ضمن ابراز همدری با خانواده‌های مرزبانان کشته شده ایرانی، از اعدام ۱۶ زندانی که گفته شده به تلافی حمله به مرزبانان صورت گرفته ابراز نگرانی کرد.

هیو رابرتسون، مدیرکل بخش خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا، در این بیانیه می‌گوید: «من با خانواده‌های ۱۴مرزبان ایرانی که در ۲۵ اکتبر در منطقه سیستان و بلوچستان ایران کشته شدند همدردی می‌کنم. بریتانیا چنین رویدادهایی را تقبیح می‌کند و امیدوار است عاملان آن به میز محاکمه کشیده شوند.»

در ادامه بیانیه وزارت خارجه بریتانیا همچنین از اعدام همزمان ۱۶ زندانی پس از حمله به مرزبانان ایرانی ابراز تاسف شده است.

این بیانیه می‌افزاید: «عمیقا باعث تاسف است که یک روز پس از این رویداد، ایران ۱۶ نفر زندانی محکوم را که احکامشان به این کشتار ربطی نداشت، اعدام کرد. من از ایران می‌خواهم مجازات اعدام را تعلیق کند و اطمینان دهد که برای همه افراد حق دادگاه منصفانه مهیا می‌کند.»

به گفته علی عبداللهی، معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور، جمعه شب در درگیری میان هنگ مرزی سیرکان از توابع شهرستان سراوان و افراد مسلح، ۱۴ نفر از مرزبانان ایرانی کشته شدند.

این مقام وزارت کشور، گفته است افراد مسلح پس از این درگیری به خاک پاکستان بازگشته‌اند. گروهی به نام «جیش العدل» حمله به نیروهای مزربانی ایران را به عهده گرفته است.

اما یک روز پس از وقوع این حادثه، ۱۶ نفر در استان سیستان و بلوچستان نیز اعدام شدند در حالی که محمد مرزیه، دادستان عمومی زاهدان به صراحت اعلام کرد : «این افراد صبح امروز شنبه در پاسخ به اقدام تروریستی شب گذشته سراوان و شهادت مرزبانان، اعدام شدند.»

دادستان عمومی زاهدان همچنین در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم نیز گفت: «این اعدام در پاسخ به اقدام شب گذشته آنها بود. قبلا به آنها اعلام کرده بودیم که اگر اقدام کنند قطعا پاسخش را خواهند گرفت و اعدام‌های صبح امروز تنها یکی از پاسخ‌های ما به آنها بود.»

گرچه اظهارات دادستان عمومی زاهدان حکایت از اقدامی تلافی‌جویانه داشت اما رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت که حکم این افراد پیش از این «به قطعیت» رسیده بود اما به خاطر «رأفت و عطوفت اسلامی» به اجرا درنیامده بود.

اما رئیس دادگستری کل سیستان و بلوچستان حمله به مرزبان را به گروه جندالله نسبت داده است.

در همین حال، سایت پلیس ایران گزارش داد، روز پنجم آبان یک نفر هم با اتهام عضویت و همکاری با گروه جندالله، نگهداری جلیقه انفجاری و خروج غیرمجاز در خرم‌آباد اعدام شد.

ایران یکی از بیشترین اعدام‌ها را در میان کشورهای جهان به ثبت رسانده است و سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری نیز در بسیاری از موارد رویه دادرسی و محاکمه متهمان به مرگ را زیر سئوال برده‌اند.

دسترسی نداشتن به وکیل و اعتراف زیر فشار یا شکنجه از جمله انتقادهایی است که این گروه‌ها و سازمان‌ها به ایران وارد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG