لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

سخنگوی اشتون: شرایط بهتر شده اما نباید منتظر معجزه یک‌شبه بود


مایکل مان: مسئله هسته‌ای ایران ۱۰ سال است که مطرح است و نمی‌توان آن را یک شبه حل کرد.
مایکل مان: مسئله هسته‌ای ایران ۱۰ سال است که مطرح است و نمی‌توان آن را یک شبه حل کرد.
روز دوم مذاکرات اتمی در ژنو در حالی به پایان رسید که سخنگوی کاترین اشتون، نماینده گروه ۵+۱، می‌گوید شرایط گفت‌و‌گو نسبت به گذشته «بسیار بهتر» شده٬ اما تاکید کرده است که معجزه٬ یک شبه رخ نمی‌دهد.

طرف ایرانی در مقابل از برخی اختلاف‌نظرها بر سر «موارد اصلی» گفته است.

مایکل مان روز پنجشنبه٬ ۳۰ آذرماه٬ در گفت‌و‌گو با هانا کاویانی٬ خبرنگار اعزامی رادیو فردا به ژنو٬ گفت: «مذاکرات بسیار فشرده بود. در این مذاکرات وارد جزئیات ریز شدیم و راجع به مسائل مهمی بحث کردیم؛ به راستی به مسائل اصلی پرداختیم.»

روز دوم مذاکرات ژنو ۳ صبح پنجشنبه در ژنو آغاز شد. قرار است مذاکرات روز جمعه٬ اول آذرماه ادامه داشته باشد.

مایکل مان در ارزیابی مذکرات ژنو ۳ تا کنون٬ به رادیو فردا گفت: «اگر به مذاکرات پیشین٬ به ویژه مذاکرات هسته‌ای در دوران دولت قبلی نگاه کنید می‌بینید که آن زمان ساعت‌ها گفت‌و‌گو انجام می‌شد اما این گفت‌و‌گوها٬ مذاکره واقعی نبود. این‌بار٬ در سه دوره دیدارهای ژنو٬ آن‌چه رخ داد مذاکره واقعی بود. وارد جزئیات شدیم و آنچه باید انجام شد. بنابراین با مقایسه با آن‌چه قبلا وجود داشت٬ شرایط بسیار بهتر شده است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفت‌و‌گو با تلویزیون دولتی ایران٬ این مذاکرات را «مهم٬ مفصل و مو به مو» خوانده٬ اما افزوده است که هنوز بر سر موارد اصلی٬ اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ عباس عراقچی٬ عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفته است: «هنوز در موارد مورد اختلاف پیشرفتی نداشتیم ولی در خود سند با توجه به بحث‌هایی که از قبل داشتیم٬ پیشرفت حاصل شده٬ ولی موارد اختلافی هنوز باقی مانده است.»

مایکل مان در واکنش به این اظهارات آقای عراقچی به رادیو فردا گفت: «مسئله هسته‌ای ایران ۱۰ سال است که مطرح است و نمی‌توان آن را یک شبه حل کرد. البته که حل این مسئله زمان زیادی می‌برد… این یک مسئله بسیار پیچیده است. معجزه یک شبه اتفاق نمی‌افتد٬ بنابراین باید به سختی کار کنیم تا اختلافات را از میان برداشته و فاصله‌ها را کم کنیم.»

او در مورد این‌که آیا به نظرش مذاکرات هسته‌ای با ایران با پیشرفت همراه بوده یا نه٬ گفت: «واقعیت این است که ما درباره مسائل بسیار کلیدی وارد صحبت شده‌ایم و زمانی که این را با دور پیشین گفت‌و‌گوها که درباره هیچ چیز اساسی مذاکره نمی‌شد مقایسه کنیم٬ البته که پیشرفت داشته‌ایم.»

به گفته مایکل مان قرار است مذاکرات هسته‌ای ساعت ۹ صبح روز جمعه میان کاترین اشتون و محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران و رئیس تیم مذاکره کننده ایران٬ از سر گرفته شود.

طبق گزارش‌ها محور این دور از مذاکرات ژنو، تلاش برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مدت شش ماه، در مقابل لغو محدود برخی تحریم ها از سوی غرب است.
XS
SM
MD
LG