لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

مجلس تاکنون «۱۴۲۹» بار به دولت روحانی تذکر داده است


معاون نظارت مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۹ آذر گزارشی از نظارت خود بر عملکرد سه ماه اول دولت روحانی منتشر کرد که بر اساس اطلاعات مندرج در آن، نمایندگان مجلس از اول شهریورماه امسال تا ششم آذر جمعاً ۱۴۲۹ مرتبه به وزرای دولت روحانی و رئیس‌جمهور تذکر داده‌اند.

در متن این گزارش که در خبرگزاری فارس منتشر شده هم‌چنین آمده‌است که از میان این تعداد تذکرات، رئیس جمهور با ۲۲۲ فقره، بیشترین تذکرات را دریافت کرده‌است.

این گزارش می‌نویسد که علت اصلی بالا بودن این میزان این است که «تذکر به وزارتخانه‌های فاقد وزیر در سه ماهه مذکور نیز به رییس جمهور منعکس شده‌است.»

گزارش معاونت نظارت مجلس می‌افزاید که «از مجموع ۱۷ قانون ابلاغ شده در بازه زمانی یکم شهریور تا ششم آذر، رئیس‌جمهور ۳ قانون را در مهلت قانونی پنج روزه و ۸ قانون را با تأخیر ابلاغ نموده‌است.»

در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده‌است که: «پایش مصوبات دولت حکایت از آن دارد که هنوز آئین‌نامه‌های مربوط به ۵۲ قانون مصوب مجلس هشتم و نهم تصویب نشده‌است.»

در بازه زمانی این گزارش هم‌چنین اعضای هیئت وزیران مخاطب ۲۷۷ سؤال نمایندگان دوره نهم بوده‌اند که در این میان، وزیر راه و شهرسازی با ۴۳ سؤال مخاطب بیشترین سؤال بوده‌است.

گزارش معاونت نظارت مجلس می‌افزاید که در مدت فوق در مجموع ۹ تقاضای تحقیق و تفحص جدید به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده‌است که مواردی چون بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، عملکرد بانک مسکن، و عملکرد پالایشگاه‌های کشور را دربر می‌گیرد.

این گزارش توضیح می‌دهد که «مجموع درخواست‌های تحقیق و تفحص واصل شده از ابتدای دوره نهم ۶۹ درخواست و در مقایسه با مجالس قبلی بی‌سابقه‌است».

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، به تازگی گزارشی از عملکرد صد روزه دولت خود ارائه داد اما بخش اعظم این گزارش به ذکر نابسامانی‌های دولت گذشته اختصاص داشت.

وی اما در بخشی از گزارش خود گفت که دولت او در مورد سیاست خارجی توانسته «گام‌های مهمی بردارد» و هم‌چنین افزود که «فضای امنیتی در فضای فرهنگی کمتر شده‌است.»

در همین حال سایت «روحانی‌سنج» که برای ارزیابی تحقق وعده‌های ریاست جمهوری حسن روحانی راه‌اندازی شده و در حال حاضر از سوی دولت ایران فیلتر شده، در گزارشی از تحقق چهار وعده از ۴۶ وعده انتخاباتی روحانی خبر داده‌است.

این سایت از جمله وعده‌های محقق شده می‌توان به «­مخالفت با ستاره‌دﺍر کردن دﺍنشجویان، ­بازگردﺍندن برخی از استادان کنارگذﺍشته به دﺍنشگاه‌ها، ­بازگشایی خانه سینما، ­ﺍدﺍمه پردﺍخت یارﺍنه‌های به میزﺍن ۴۵ هزﺍر تومان و کاهش نیافتن ﺁن» اشاره کرده‌است.

از وعده‌های محقق نشده، سایت روحانی‌سنج به «­حذف کنترل پیش ﺍز چاپ کتاب و
­تشکیل وزﺍرت زنان» اشاره کرده‌است.

حسن روحانی، پیش ﺍز پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، به طور رسمی ﺍعلام کرده بود که برﺍی مشکلات دﺍخلی و خارجی کشور برنامه یک‌صدروزه دﺍرد.
XS
SM
MD
LG