لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

درگیری‌های خونین در سودان جنوبی


در پی درگیری میان دو گروه رقیب از ارتش سودان جنوبی، در جوبا پایتخت این کشور، دست کم ۲۶ نفر کشته شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که ساعت‌های اولیه صبح سه‌شنبه ۲۶ آذر، صدای تیراندازی مستمر و چندین انفجار در جوبا شنیده شد که پس از آرامشی نسبی در ساعت‌های ظهر، در ساعت‌های بعد از ظهر، از سر گرفته شد.


درگیری‌ها بامداد دوشنبه پس از آن آغاز شد که گروهی از ارتش، به پایگاه گارد ریاست جمهوری حمله کردند. پس از آن سالواکِر رئیس جمهوری سودان جنوبی، ریک مشار معاون برکنار شده خود را به تلاش برای کودتای نظامی متهم کرد.

سالواکِر و ریک ماشار، از دو گروه قبیله‌ای مختلف هستند که در گذشته، چندین بار با یکدیگر درگیر شدند و در بعد سیاسی، رقابت سختی دارند.

به گفته ناظران شکاف‌هادر سودان جنوبی در حال افزایش است و این شکاف‌ها، دشمنی‌های عمیقی در میان ارتش این کشور، به وجود آورده است.

ماکور ماتور کاریوم، مدیرکل وزارت بهداشت سودان جنوبی به خبرگزاری رویترز گفت، که جنازه دستکم ۲۶ نفر از کشته‌های درگیری‌های جوبا، به بیمارستان‌ها، انتقال داده شده است.

او با بیان اینکه شمار زیادی زحمی هم در بیمارستان‌ها بستری هستند، گفت که آماری از کشته‌های احتمالی که هنوز جنازه‌هایشان در بیرون بیمارستان‌ها است، وجود ندارد.

دولت سودان جنوبی از زمان استقلال این کشور، با دشوارهای بسیاری برای تشکیل دولتی کارآمد روبرو است. این درگیری‌ها، چالشی بزرگ در مسیر پیشرفت سودان جنوبی ایجاد می‌کند که به عنوان فقیر‌ترین کشور آفریقایی، شناخته می‌شود.

تولید نفت، درآمد اصلی سودان جنوبی را تشکیل می‌دهد اما صادرات آن به مدت ۱۵ ماه به دلیل اختلاف با سودان بر سر خط لوله صادرات، متوقف شد. توقف درآمدهای نفتی باعث افزایش تنش میان ساکنان جونب سودان جنوبی شد که شمار آنها، حدود ۱۱ میلیون نفر برآورد می‌شود.

اختلاف میان سالواکِر و ریک مشار، قدیمی است و قبیله‌های آنها در جریان جنگ‌های داخلی سودان، بار‌ها با یکدیگر درگیر شده بودند.

رئیس جمهوری سودان جنوبی که از قبیله دنکا است معاون خود ریک مشار را که از قبیله نویر است، حدود ۵ ماه پیش برکنار کرد. این اقدام پس از افزایش نارضایی‌های مردمی از ناتوانی دولت در بهبود خدمات عمومی و دیگر خواسته‌های اساسی، صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG