لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

عراقچی: مذاکرات کارشناسی ايران و ۱+۵ پيشرفت اندکی داشته است


عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران، در خصوص مذاکرات کارشناسی بين ايران و گروه ۱+۵ در ژنو روز شنبه ۳۰ آذرماه گفته است که پيشرفت در اين مذاکرات «اندک» بوده است.

عباس عراقچی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، « درباره پيشرفت مذاکرات کارشناسی ميان ايران و گروه ۱+۵ که از پنجشنبه گذشته در شهر ژنو سوئيس برگزار شده»، گفته است:« پيشرفت اندک بوده است و اين مذاکرات احتمالا فردا نيز ادامه می يابد. »

ايران و گروه ۱+۵ از روز پنجشنبه گذشته ۲۸ آذرماه مذاکرات خود را برای تعيين ساز و کار اجرايی توافقنامه ژنو شروع کرده اند.

خبرگزاری رويترز، روز جمعه گزارش داده بود که در اين دور مذاکرات کارشناسی، ايران و گروه ۱+۵ در خصوص چگونگی نقل و انتقال دارايی های ايران پس از تقليل برخی از تحريم ها و همچنین پایبندی ایران به این توافقنامه بحث و گفت وگو می کنند.

طبق اين گزارش يکی ديگر از مسائل مورد بحث نيز نحوه و زمان آزادسازی ميلياردها دلار درآمد نفتی ايران است که در حساب‌های خارج از کشور مسدود شده است.

رويترز اضافه کرده بود، در اين دور از مذاکرات کارشناسی رياست هيئت مذاکره کننده ايرانی بر عهده حميد بعيدی‌نژاد٬ مديرکل سياسی و بين‌الملی وزارت امور خارجه است واستيون کلمنت٬ کارشناس هسته‌ای نيز به نمایندگی از کاترين اشتون٬ رئيس سياست خارجه اتحاديه اروپا٬ رياست هيئت کارشناسی ۱+۵ را بر عهده دارد.

دور پيشين مذاکرات کارشناسی ايران و شش قدرت جهانی که در وين برگزار شد٬ ۲۲ آذرماه و به دنبال گسترش فهرست تحريمی عليه ايران از سوی آمريکا متوقف شد. هيئت ايرانی اعلام کرد که می‌خواهد با مراکز تصميم‌گيری در تهران مشورت کند.

در حالی عباس عراقچی از «پيشرفت اندک» مذاکرات در روز شنبه خبر داده است که روز پنجشنبه يک ديپلمات غربی به خبرگزاری رويترز گفته بود که در مذاکرات کارشناسی وين پيشرفت‌هايی صورت گرفته است و امکان پيشروی سريع وجود دارد.

وزير خارجه ايران و وزيران خارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه به همراه آلمان،‌گروه ۱+۵، بامداد روز يکشنبه ۳ آذر در ژنو در خصوص مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی به توافقی دست يافتند.طبق اين توافق در يک دوره زمانی ۶ ماهه، ايران فعاليت های هسته ای خود را گسترش نخواهد داد و بخشی از اورانيوم ۲۰ درصدش را رقيق خواهد کرد. در مقابل تحريم های جديد عليه ايران اعمال نشده و بخشی از تحريم ها نيز کاهش می يابد.
XS
SM
MD
LG