لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

گروه حقوق بشری: در بحران سوریه بیش از ۱۳۰ هزار تن کشته شده‌اند


گروه ناظران حقوق بشر سوریه تاکید دارد که تعداد دقیق کشته‌شدگان بحران سوریه احتمالا بسیار بالاتر ۱۳۰ هزار تن است- حلب٬ تابستان ۱۳۹۱
گروه ناظران حقوق بشر سوریه تاکید دارد که تعداد دقیق کشته‌شدگان بحران سوریه احتمالا بسیار بالاتر ۱۳۰ هزار تن است- حلب٬ تابستان ۱۳۹۱
گروه ناظران حقوق بشر سوریه روز سه‌شنبه شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های سوریه را بیش از ۱۳۰ هزار تن اعلام کرد و در عین حال افزود که دستکم ۱۷ هزار مخالف اسد در زندان‌های سوریه و بیش از ۶ هزار تن از حامیان حکومت سوریه نیز در اختیار شورشیان هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این گروه حقوق بشری که مقرش در بریتانیا است روز سه شنبه٬ ۱۰ دی‌ماه اعلام کرد که بیش از دو سال و نیم جنگ داخلی در سوریه تا کنون دستکم ۱۳۰ هزار و ۴۳۳ کشته برجای گذاشته است.

ناظران حقوق بشر سوریه با تاکید بر این که بیش از یک سوم کشته‌شدگان (بیش از ۴۳ هزار و ۴۰۰ تن) شهروند هستند٬ می‌افزاید که ۱۱ هزار و ۷۰۹ تن از قربانیان کودک و زن هستند.

سازمان ملل که از مردادماه سال جاری آماری در خصوص کشته‌شدگان درگیری‌های سوریه ارائه نکرده است٬ آخرین بار شمار قربانی‌های این بحران را بیش از صد هزار تن اعلام کرد.

حال گروه غیرانتفاعی ناظران حقوق بشر سوریه ضمن ارائه رقمی بالاتر٬ تاکید دارد که تعداد دقیق کشته‌شدگان بحران سوریه احتمالا بسیار بالاتر ۱۳۰ هزار تن است.

به گفته این گروه حقوق بشری دستکم ۲۹ هزار و ۸۳ تن از کشته‌شدگان از شورشیان هستند و در میان نیروهای حامی بشار اسد نیز دستکم ۵۲ هزار و ۲۹۰ تن٬ از جمله ۲۶۰ جنگجوی حزب‌الله لبنان و ۲۸۶ جنگجوی شیعه غیر سوری کشته شده‌اند.

در عین حال ناظران حقوق بشر می‌گوید دستکم ۱۷ هزار تن از مخالفان حکومت در زندان‌های بشار اسد به سر می‌برند و شورشیان نیز بیش از شش هزار تن از حامیان حکومت سوریه را در اختیار خود دارند.

ناآرامی‌های سوریه از مارس سال ۲۰۱۱ یعنی دو سال و ۹ ماه پیش آغاز شده است. مخالفان بشار اسد خواهان برکناری او از حکومت هستند و آقای اسد حاضر به کناره‌گیری از قدرت نیست.

کشته شدن دستکم ۱۰ تن در حلب در اثر اصابت خمپاره

ناظران حقوق بشر سوریه همچنین روز سه‌شنبه گزارش کرد که در اثر اصابت خمپاره به اتوبوسی در شهر حلب٬ دستکم ۱۰ تن کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ این سازمان اعلام کرده است که یک خمپاره روز سه‌شنبه در محله طارق الباب حلب به اتوبوسی برخورد کرده و ضمن کشتن دستکم ۱۰ تن٬ شماری را نیز به شدت مجروح کرده است.

به گفته ناظران حقوق بشر یک زن نیز در میان کشته‌شدگان است.

دولت سوریه که از ۲۴ آذرماه حمله هوایی به حلب را آغاز کرده‌ است٬ می‌گوید در حال مبارزه با تروریست‌هایی است که از ۱۸ ماه پیش کنترل بخش‌هایی از حلب را در دست گرفته‌اند.

به گفته ناظران حقوق بشر سوریه در این حملات هوایی٬ از جمله هلیکوپترهای ارتش سوریه اقدام به پرتاب بشکه‌های حاوی مواد منفجره کرده‌اند.

این گروه حقوق بشری ۸ دی‌ماه اعلام کرد که از ۲۴ آذرماه ۵۱۷ تن٬ از جمله ۱۵۱ کودک و ۴۶ زن در اثر بمباران‌های نیروهای حکومتی سوریه در حلب کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG