لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

تعطیلی جایگاه‌های «سی ان جی» در تهران به خاطر کمبود گاز


سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نسبت به تکرار قطع شدن گاز جایگاه‌های «سی ان جی» تهران به خاطر افزایش گاز مصرفی خانه‌ها هشدار داد.

بر اساس گزارش‌ها، صبح روز چهارشنبه ۱۱ دی ماه گاز نیمی از جایگاه‌های «سی ان جی» تهران قطع شد. مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از وصل شدن گاز جایگاه‌های «سی ان جی» خبر داد و اعلام کرد که برای عدم تکرار این موضوع لازم است که مقداری از مصرف گاز خانگی کاسته شود.

وی گفت که با افزایش مصرف گاز و رسیدن رقم مصرف به ۱۱۰ میلیون متر مکعب (در تهران) برای این که نوسان در بخش گاز ایجاد نشود، گاز نیمی از جایگاه‌های «سی ان جی» قطع شد اما تا این لحظه گاز همه جایگاه‌ها وصل شده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز در مورد احتمال تکرار این وضعیت گفت که اگر مردم در کاهش مصرف گاز به ما کمک نکنند با توجه به تامین گاز بخش خانگی به عنوان اولویت، در صورت افت فشار ممکن است دوباره گاز جایگاه‌ها قطع شود .

ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است، اما عدم توسعه پروژه‌های تولید گاز، همچنین مصرف بالای گاز، کشور در عمل با کمبود گاز در زمستان مواجه است.

آبان ماه سال جاری بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اعلام کرد که به خاطر کمبود گاز، دولت مجبور شده در سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار سوخت مایع (گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره) در نیروگاه‌های برقی استفاده کند. نیروگاه‌های تولید برق ایران روزانه نیاز به دریافت ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز دارند.

دولت ایران همچنین برنامه‌ای برای کاهش مصرف بنزین از طریق افزایش تولید «سی ان جی» داشت که هنوز توفیقی در این زمینه نداشته است.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، علیرضا ضیغمی معاون وقت وزیر نفت در امور پالایش و پخش ۲۲ آذرماه سال گذشته اعلام کرد که در آن هنگام ظرفیت تامین ٤٨ میلیون مترمکعب سی ان جی برای خودروهای گازسوز در کشور ایجاد شده است و دولت در نظر دارد با افزایش این ظرفیت و جایگزین کردن سوخت گاز مایع با بنزین، سالانه ۲۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی کند.

خبرگزاری مهر، در ماه گذشته با استناد به آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گزارش داد که مصرف بنزین ایران در سال جاری با ۷.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به روزانه ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز نیز به قطع گاز جایگاه‌های «سی ان جی» اشاره کرد و گفت که وقتی گاز جایگاه‌ها قطع می‌شود، مصرف بنزین نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود که مردم می‌توانند یک درجه شعله بخاری را کم کنند و یک درجه دمای محیط را کاهش دهند و با این کار ۲۰ میلیون متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

خبرگزاری مهر ۱۰ آبان ماه از قول حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت گزارش داد که هم اکنون تولید گاز ایران با احتساب گاز وارداتی از ترکمنستان حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و در صورت عدم صرفه‌جویی شهروندان در بخش خانگی، انتظار می‌رود که مصرف گاز کشور در فصل‌های سرد زمستان به ۷۰۰ میلیون متر مکعب برسد.
XS
SM
MD
LG