لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

مجلس دو سوم وزیران حسن روحانی را احضار کرد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۲ وزیر از ۱۸ وزیر دولت حسن روحانی را برای هفته آینده به مجلس فراخواندند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا، این ۱۲ وزیر که دو سوم کابینه را تشکیل می‌دهند، از سوی نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌های مجلس و صحن علنی به این نهاد فراخوانده‌ شده‌اند.

احضار دوسوم کابینه در حالی است که دو روز پیش از این، حسن روحانی رئیس دولت از حجم بالای احضار و تذکر به وزیرانش انتقاد کرده بود. روحانی حتی گفته بود که برخی نمایندگان وزیرانش را تهدید کرده‌اند.

اکنون خبرگزاری ایرنا گزارش داده که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمود علوی وزیر اطلاعات، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت، حمید چیت چیان وزیر نیرو، محمود حجتی وزیر کشاورزی، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد به مجلس احضار شده‌اند.

در میان این وزیران، رضا فرجی دانا وزیر علوم و علی‌ طیب‌نیا، به تازگی از مجلس«کارت زرد» گرفته‌اند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد هم باید در صحن علنی به حمید رسایی نماینده طیف پایداری نزدیک محمدتقی مصباح یزدی درباره روزنامه بهار توضیح دهد.

حسن روحانی روز دوشنبه در واکنش به این حجم از احضارها و تذکرات گفته بود: «سئوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.»

روحانی تصریح کرد: «اما بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند.»

مجلس آذرماه امسال گزارشی منتشر کرد که حاکی از آن است که از تاریخ یکم شهریور تا
هفتم آذر نمایندگان به رئیس جمهور و وزیران در مجموع ۱۴۲۹ مرتبه تذکر داده‌اند که وزیر خارجه در گرفتن این تذکرها رکورددار بوده است. از میان این تذکر‌ها، ۲۲۷ مورد تذکر به رئیس جمهور بوده است. در همین مدت ۲۲۷ مورد هم نمایندگان از کابینه سئوال کرده بودند.

پیشتر سعید لیلاز اقتصاددان نزدیک به اصلاح‌طلبان انتخابات در پیش روی مجلس و سابقه برخورد دولت احمدی‌نژاد با مجلس را از عوامل این احضارها و تذکرات دانسته بود.

حسین راغفر دیگر اقتصاددان نیز «برخوردهای» مجلس با دولت را «سیاسی» و «جناحی» عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG