لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

يک ديپلمات ايرانی در يمن به ضرب گلوله کشته شد


سفارت ایران در صنعا
سفارت ایران در صنعا
مرضيه افخم،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز شنبه ۲۸ ديماه گفته است: ابوالقاسم اسدی ديپلمات ايرانی که در صنعا، پايتخت يمن، بر اثر حمله افراد مسلح مجروح شده بود، درگذشته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ايرنا،سخنگوی وزارت امور خارجه ايران ضمن محکوم کردن اين حمله گفته است که اين ديپلمات ايرانی ظهر روز شنبه به وقت محلی در يکی از خيابان های شهر صنعا دريمن به ضرب گلوله افراد مسلح کشته شده است.

خانم افخم اضافه کرده است: افراد مسلح « با حمله به اين ديپلمات قصد ربودن اسدی را داشتند که در پی مقاومت وی، تروريست ها مبادرت به تيراندازی کردند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران تصريح کرده است: «بررسی ابعاد اين اقدام تروريستی به طور جدی با مقامات ذيربط دولت يمن در دست پيگيری است و اطلاعات تکميلی متعاقبا اطلاع رسانی می شود.»

پيشتر خبرگزاری رويترز به نقل از منابع امنيتی از تيراندازی به خودروی سفارت ايران در صنعا، خبر داده بود.

اين منابع امنيتی تصريح کرده بود که سفير ايران در يمن در زمان حمله که در نزديکی محل سکونت رخ داد در خودرو حضور نداشته است.

تاکنون هيچ گروهی مسئوليت اين حمله مسلحانه به دیپلمات جمهوری اسلامی در يمن را بر عهده نگرفته است.

در همین حال گزارش ها حاکی است به دنبال کشته شدن این دیپلمات ایرانی،‌ کاردار يمن در تهران به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران احضار و مراتب اعتراض شديد تهران به اين اقدام ابلاغ شد.

پیشتر نيز در تيرماه سال جاری يک کارمند سفارت ايران در صنعا به دست گروهی ناشناس ربوده شد. هيچ گروهی مسئوليت اين اقدام را بر عهده نگرفت و به‌رغم درخواست وزير خارجه ايران برای آزادی اين کارمند تاکنون خبری از آزادی او منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آدم ربایی و گروگانگیری خارجی ها در یمن بسیار رایج است که توسط قبائل و با انگیزه مالی یا آزادی زندانیان انجام می شود. القاعده و شبه نظامیان اسلامگرای نیز در یمن تا کنون شماری از خارجی ها را به گروگان گرفته اند.

یمن طی سال های اخیر ایران را به حمایت از حوثی ها، پیروان مذهب شیعه زیدی، متهم کرده است. ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

به گزارش رویترز، طی ماه های اخیر درگیری بین حوثی ها و سنی های سلفی در شمال یمن تشدید شده است. دستکم در این درگیری ها ۲۱۰ تن کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG