لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

واکنش اردوغان به دومین فایل صوتی جنجالی


رجب طیب اردوغان در جریان سفر تبلیغاتی‌اش گفته است که اگر آقای گولن مایل به انجام کار سیاسی است، وارد گود شود
رجب طیب اردوغان در جریان سفر تبلیغاتی‌اش گفته است که اگر آقای گولن مایل به انجام کار سیاسی است، وارد گود شود
در واکنش به دومین فایل صوتی که در ترکیه بسیار جنجالی شده است، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور، روز پنج‌شنبه، هشتم اسفندماه، فتح‌الله گولن، مهم‌ترین مخالف خود، را به توطئه‌چینی و مونتاژ نوارهای جعلی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اردوغان فتح‌الله گولن، از روحانیون مخالف با او که در حال حاضر در آمریکا زندگی می‌کند، را تهدید کرده که به ترکیه باز گردد و اگر می‌تواند در داخل کشور در برابر او سیاست‌ورزی کند.

روز چهارشنبه، هفتم اسفندماه، نواری از صدای اردوغان روی شبکه یوتیوب منتشر شد که در آن اردوغان با پسرش، بلال، درباره رشوه‌ای چند میلیون دلاری صحبت می‌کند. پیشتر در ابتدای هفته گذشته، نیز نوار دیگری از صدای اردوغان منتشر شده بود.

در زمان انتشار دومین فایل صوتی، آقای اردوغان در نخستین سفر تبلیغاتی خود در یکی از استان‌های جنوبی کشور ترکیه بود و در حین سخنرانی به این خبر واکنش نشان داد و آن را مونتاژ و کار دشمنان سیاسی‌اش خواند.

نخست وزیر ترکیه در زمان انتشار فایل صوتی اول نیز واکنشی مشابه نشان داده بود.

آقای اردوغان طی سخنرانی‌اش در جمع هزاران تن از هواداران خود در شهر بوردور خطاب به فتح‌الله گولن گفت: «خواجه گرامی، اگر شما کار اشتباهی انجام نداده‌اید پس چرا در پنسیلوانیا زندگی می‌کنید؟ اگر می‌خواهید کار سیاسی کنید بیایید وسط گود و سیاست‌ورزی کنید.»

روی سخن آقای اردوغان با روحانی‌ای است که، به گفته خبرگزاری رویترز، تسلطی گسترده بر بخش‌هایی از تاسیسات اداری ترکیه دارد، اما در صندوق‌های رای شانس چندانی نداشته است.

گفته می‌شود که پلیس و بخش‌هایی از سیستم قضایی ترکیه برای دهه‌ها تحت کنترل طرفداران فتح‌الله گولن بوده و او سال‌هاست که رهبری یک جنبش قدرتمند اسلامی را از خانه‌اش در پنسیلوانیا بر عهده دارد.

طرفداران رجب طیب اردوغان معتقدند که فتح‌الله گولن طراح پرونده فساد مالی‌ای است که در ماه‌های اخیر علیه نخست وزیر و پسران سه وزیر از کابینه او شکل گرفته است و حالا در آستانه انتخابات در ترکیه این فایل‌های صوتی را مونتاژ و علیه نخست وزیر و حزب او پخش کرده است.

انتخابات محلی ترکیه روز سی‌ام مارس با حضور ۲۵ حزب از جمله حزب عدالت و توسعه که در حال حاضر حزب سیاسی حاکم در ترکیه است برگزار خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی‌هایی که پیش از انتشار این دو نوار انجام شده بود، محبوبیت اردوغان اندکی تحت تاثیر پرونده فساد مالی قرار گرفته است. کارشناسان امور سیاسی معتقدند که طرفداران حزب خدمت (حزب آقای گولن) سه تا پنج درصد رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند.

وکیل آقای گولن به نیابت از او تمامی اتهاماتی وارده از سوی اردوغان را رد کرده و آن را دامن زدن به فضای «نفرت و عداوت» در ترکیه خوانده است.

مقامات رسمی در ترکیه می‌گویند که شبکه هواداران حزب خدمت سال‌هاست که به شکل غیرقانونی هزاران مکالمه تلفنی در ترکیه را ضبط کرده‌اند تا بتوانند به این ترتیب پرونده‌های قضایی درست کرده و کنترل امور را از دست دولت خارج کنند.
XS
SM
MD
LG