لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

عفو بین‌الملل خواستار نقض محکومیت مریم شفیع‌پور شد


سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواست حکم ۷ سال زندان برای مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، را لغو کنند.

بیانیه این سازمان روز دوشنبه، ۱۲ اسفند، منتشر شده است که در آن تاکید می‌شود خانم شفیع‌پور تنها به‌ خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز سیاسی خود محاکمه شده است.

این بیانیه با اشاره به اتهامات مریم شفیع‌پور می‌گوید: «این که یک دانشجو تنها به‌ خاطر بیان مسالمت‌آمیز دیدگاه‌های خود یا حمایت از یک سیاستمدار مخالف به ۷ سال زندان محکوم شود باورکردنی نیست.»

عفو بین‌الملل سپس از مقامات ایران می‌خواهد بلافاصله و بدون هیچ قید و شرطی خانم شفیع‌پور را از زندان آزاد کنند و به او اجازه دهند که تحصلیات دانشگاهی خود را ادامه دهد.

مریم شفیع‌پور مرداد سال جاری بازداشت شد و چنان‌ که رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌گویند، ۶۷ روز را در زندان انفرادی به‌ سر برد.

این مسئله واکنش عفو بین‌الملل را در پی داشت که اوایل زمستان با انتشار بیانیه‌ای از حکومت ایران خواست که وضعیت خانم شفیع‌پور را روشن سازد و حقوق او برای برخورداری از وکیل را به رسمیت بشناسد.

در نهایت شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی روز ۱۰ اسفند خانم شفیع‌پور را به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی به ۷ سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی، رسانه و مطبوعات محکوم کرد.

اما اکنون عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که او نباید این ۷ سال را در زندان اوین سپری کند.

این سازمان همچنین به محرومیت مریم شفیع‌پور از ادامه تحصیل اشاره می‌کند و می‌گوید که بسیاری از دانشجویان دیگر در ایران نیز مانند او به خاطر فعالیت‌های سیاسی مسالمت‌آمیز و حقوق بشری از حق ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

بیانیه عفو بین‌الملل در نهایت بیان می‌کند که ایران اواخر ماه کنونی میلادی (مارس) در بیست و پنجمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حضور می‌یابد و مثل همیشه انتقادات درباره سوابق حقوق بشر خود را رد خواهد کرد، اما تا زمانی که کسانی مانند مریم شفیع‌پور روانه زندان می‌شوند، «این امتناع مقامات ایران چیزی جز حرف و لفاظی‌های همیشگی نیست».

مریم شفیع‌پور پیش از این نیز در سال ۱۳۸۹ به خاطر فعالیت‌های سیاسی خود دو ماه را در زندان گذرانده است.
XS
SM
MD
LG