لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

کری: ایران در مذاکرات اتمی با تصمیم‌های دشواری مواجه است


جان کری٬ وزیر خارجه ایالات متحده
جان کری٬ وزیر خارجه ایالات متحده
در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ برای دستیابی به توافقی نهایی هفته آینده ادامه پیدا می‌کند٬ وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید ایران در این مذاکرات با تصمیم‌های دشواری مواجه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ جان کری روز پنجشنبه ۲۲ اسفند در جریان ارائه گزارشی به کمیته تخصیص بودجه سنای آمریکا در دفاع از مذکرات هسته‌ای با ایران گفت: «معتقدیم که در مسیر درستی قرار داریم٬ اما نمی‌دانم نتیجه نهایی چه زمانی و به چه شکلی حاصل خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: «ایران تصمیم‌های بسیار دشواری را پیش رو دارد… تصمیم‌های بسیار مشکلی که باید در جهت همراهی با استانداردهای بین‌المللی و به منظور ایجاد اطمینان درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر طرفین مذاکره وارد گفت‌و‌گوهای هسته‌ای برای دستیابی به نتیجه‌ای نهایی و پایدار شده‌اند و دور جدید این مذاکرات قرار است روز دوشنبه٬ ۲۶ اسفندماه٬ در وین برگزار شود.

ایران و ۱+۵ سوم آذرماه به توافق شش‌ماهه هسته‌ای دست یافتند. طبق این توافق ایران متعهد به توقف بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود شد و غرب نیز در مقابل اعلام کرد که از شدت برخی از تحریم‌ها علیه ایران خواهد کاست و از جمله حدود ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد خواهد کرد.

به دنبال این توافق شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه نسبت به تعامل تجاری با ایران ابراز تمایل کرده و نمایندگانی را نیز در این خصوص به ایران فرستادند. پس از آن بود که آمریکا تاکید کرد که هنوز شرایط لازم برای تجارت با ایران فراهم نیست.

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه نیز در این خصوص گفت که با هم‌پیمانان آمریکا دیدار کرده و آفزود: «ما به طور واضح اعلام کرده‌ایم که راه تجارت با ایران باز نیست و آن‌ها نیز این مسئله را پذیرفته‌اند…. افرادی از این کشورها به ایران سفر کرده‌اند اما هیچ قراردادی بسته نشده است.»

جان کری تاکید کرده که ساختار کلی تحریم‌ها علیه ایران تغییر نکرده است.

شماری از سناتورهای آمریکایی مخالف آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی در خارج از ایران هستند. در این خصوص مارک کیرک٬ سناتور جمهوری‌خواه گفته است که آزادسازی این اموال به ایران این امکان را می‌دهد تا حمایت‌های مالی خود از حزب‌الله را افزایش دهد.

در این خصوص جان کری روز پنجشبه اظهار کرد که مشکلات اقتصادی شدید کنونی ایران٬ چنین امکانی را به جمهوری اسلامی نمی‌دهد.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین خاطرنشان کرد که دولت باراک اوباما در جریان این مذاکرات در حال سنجیدن میزان اراده دولت حسن روحانی برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و ایران همواره با رد این اتهام٬ بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کرده است.
XS
SM
MD
LG