لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

خروج نیروهای نظامی وفادار به اوکراین از کریمه


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۳:

در اوکراين، سربازان هنگ ۳۶ نيروی دريايی حاضر به پيوستن به نيروهای روسيه نشدند و به همراه خانواده خود از پايگاه «پروالنی» در کريمه خارج شدند. سربازان اين پايگاه را به مقصد پايگاه نظامی اودسا، ترک کردند. فرمانده اين هنگ اعلام کرد حدود ۱۵۰ سرباز به اوکراين وفادار ماندند و شماری ديگر به نيروهای روسيه پيوسته و در کريمه ماندند.

در افغانستان، مقامات وزارت دفاع اعلام کردند توان برگزاری انتخابات رياست جمهوری در اين کشور را دارند. انتخابات رياست جمهوری، دو روز ديگر در اين کشور قرار است برگزار شود. يک سخنگوی وزارت دفاع گفت نيروهای نظامی تعليم ديده و آماده هستند.

در پاکستان، کنفرانسی با حمايت حزب جماعت اسلامی، که از گروه‌های حامی طالبان است، برگزار شد و در آن اعلام شد بايد گفت وگوهای صلح و پايان خشونت را دنبال کرد. سخنگوی اين حزب گفت عمليات نيروهای نظامی ارتش پاکستان در مناطق قبيله نشين، مشکل را فقط بيشتر می‌کند.

در تاجيکستان، مراسمی برای جذب مشمولان نظام وظيفه در شهر کولاب در جنوب اين کشور برگزار شد. از ميان ۷۰ نيروی مشمول، ۵۴ نفر تاييد شده و برای خدمت به نيروهای نظامی پيوستند. گزارش‌ها حاکی است در تاجيکستان، سربازگيری خشونت آميز رايج است و برای تکميل نيروی نظامی، سربازگيری در خيابان ها رواج دارد. امامعلی رحمان، رييس جمهوری تاجيکستان وعده داده که اين روند را خاتمه دهد.

در قزاقستان، زنی که زمين او به دليل «نياز دولت» ضبط شده است، دست به اعتراضی تک نفره در مقابل شهرداری آستانه زد. «آلتين چرواليووا» می‌گويد شرکت ساخت و ساز ويلاهای مجلل، زمين او را گرفته است. وی ساعاتی پس از حضور اعتراضی خود، توسط نيروهای پليس از محل خارج شد.

در قرقيزستان، رهبران گروه تازه تاسيس «اپوزيسيون ملی» اعلام کردند يک هفته ديگر در مرکز شهر و در اعتراض به قانونی که تجمع اعتراضی را به مدت يک ماه در مرکز بيشکک ممنوع کرده است، تجمع اعتراضی خواهند داشت. دادگاهی در بيشکک رای داده که تمامی تجمع‌های اعتراضی بايد در ماه آوريل، ماه جاری ميلادی در پارک گورکی برگزار شود چرا که مرکز شهر محل برگزاری جشن‌های پايان دادن به حکومت قربان بيک باقی‌اف است. دادستان کل قرقيزستان با اين حکم مخالف است و درخواست لغو آن را مطرح کرده است.

در ترکمنستان، دولت در نمايشگاهی از نمادهای مسابقات داخل سالن آسيايی سال ۲۰۱۷ رونمايی کرد. ترکمنستان بودجه‌ای چند ميلياردی برای اين بازی‌ها اختصاص داده است.
XS
SM
MD
LG