لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

برخی نمایندگان از افزایش احتمال زنده بودن دانایی‌فر خبر می‌دهند


جمشید دانایی‌فر، مرزبان ربوده‌شده.
جمشید دانایی‌فر، مرزبان ربوده‌شده.
در حالی‌که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زنده بودن یا افزایش احتمال زنده ماندن جمشید دانایی‌فر، خبر می‌دهند، سخنگوی وزارت کشور ایران می‌گوید که اخبار مربوط به این مرزبان ربوده‌شده را تکذیب یا تایید نمی‌کند.

سیدباقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شنبه ۳۰ فروردین به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) گفته که «ظاهرا جمشید دانایی‌فر، مرزبان ربوده شده از سوی گروهک تروریستی جیش‌العدل زنده است.»

او افزوده که مرزبان ایرانی «هم‌اکنون در خاک پاکستان است و مسئولان با کمک بزرگان منطقه به‌دنبال مذاکره با این گروهک برای آزادی دانایی‌فر هستند.»

آقای حسینی که خود یکی از نمایندگان زابل در مجلس است، چند روز پیش نیز از «افزایش احتمال» زنده بودن جمشید دانایی‌فر خبر داده بود.

نوذر شفیعی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به خبرگزاری فارس گفته که «یکی از سناریوهای قوی این است که دانایی‌فر زنده و در پاکستان است و ربایندگان می‌خواهند او را معامله کنند.»

آقای شفیعی افزوده است: «گروهی که اقدام به ربایش دانایی‌فر کرده‌اند می‌خواهند بر سر وی معامله بزرگی کنند.»

این در حالی است که حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور درباره گروهبان ربوده شده ایرانی گفته که «نمی‌توانیم بگوییم که این مرزبان شهید شده» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای امیری، یکشنبه ۳۱ فروردین، افزوده است: «از طرفی نیز هیچ خبری از شرایط وی نداریم و اخبار مربوط به این مرزبان را نه تائید و نه تکذیب می‌کنم.»

پیش از این، سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گفته بود که «شواهد و قرائن حاکی از زنده بودن گروهبان جمشید دانایی‌فر و همکاری وی با گروه جیش‌العدل است».

این اظهارات نیز توسط وزارت کشور ایران تکذیب شده بود.

جمشید دانایی‌فر، گروهبانی است که همراه با چهار مرزبان دیگر، ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ توسط گروه جیش‌العدل ربوده شد. جیش العدل اعلام کرده که آقای دانایی‌فر را اعدام کرده است. چهار مرزبان دیگر، ۱۷ فروردین آزاد شدند و به ایران بازگشتند.

«کشته شدن دو نیروی متعهد» در سیستان و بلوچستان

در تحولی دیگر، حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس، کشته شدن دو تن در سیستان و بلوچستان که از آنها با عنوان «دو نیروی متعهد» یادشده را تایید کرده است.

به گزارش ۳۱ فروردین خانه ملت، آقای شهریاری گفته است: «شهادت معلم شهید نوروزی و سرباز شهید خندان که در روز اول سفر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان از سوی نیروهای تکفیری اتفاق افتاد را تسلیت می‌گویم.»

سه‌شنبه ۲۶ فروردین، نخستین روز سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به استان سیستان و بلوچستان بود.

جیش‌العدل، گروهی که می‌گوید در «حمایت از حقوق اهل سنت ایران» با حکومت جمهوری اسلامی می‌جنگد، شنبه ۳۰ فروردین، در اطلاعیه‌ای از انجام «سه عملیات در سه روز گذشته» خبر داد و مدعی شد که در این عملیات «تعدادی از نیروهای وابسته به سپاه پاسداران و نیروی انتظامی را در مسیر ایرانشهر به سرباز» کشته است.

این گروه در بیانیه خود به حکومت ایران گفته که «امنیت منطقه در گرو واگذاری اداره امور به نیروهای بومی و اخراج نیروهای نظامی» است و هشدار داده «در صورتی که بازداشت‌ها و اعدام‌های خودسرانه ادامه داشته باشد، عملیات‌های سازمان گسترده‌تر و در مقیاسی بزرگ‌تر صورت خواهد گرفت.»

جمهوری اسلامی، جیش‌العدل را یک گروه «تکفیری» با «ماهیت تروریستی» می‌نامد که توسط «کشورهای مرتجع عرب منطقه و سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل»، تغذیه مالی و تسلیحاتی می‌شود.
XS
SM
MD
LG