لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

روحانی: ما نخبگان را به دلایل قومیتی، مذهبی و سیاسی کنار گذاشته‌ایم


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت از این که در جمهوری اسلامی ایران، «نخبگان به دلایل قومیتی، مذهبی و اعتقادات سیاسی کنار زده می‌شوند» انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی این مطلب را در مراسم تجلیل از استادان و نخبگان ایران که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد عنوان کرد.

حسن روحانی در این مراسم با ابراز تأسف از این که «شرایط جامعه ما به گونه‌ای است که هنوز نمی‌توانیم نخبگان را به خوبی جذب و از آنان استفاده کنیم» گفت: «ما به بهانه‌های مختلف همدیگر را کنار می‌گذاریم و با انگ‌های مختلف عده‌ای را منزوی می‌کنیم.»

وی تأکید کرد: «چطور همه را کنار می‌زنیم؟ یکی به دلیل قومیت، یکی به دلیل مذهب، یکی به دلیل اعتقادات سیاسی، یکی به دلیل روش و یکی دیگر به دلیل ویژگی‌های اخلاقی.»

وی با بیان اینکه «برای نخبه وقت و سرمایه صرف شده‌است که به این درجه دست یابد» این پرسش را مطرح کرد که آیا «می‌شود به هر بهانه اندک و دلایل جزئی نخبه‌ها را کنار بگذاریم؟ مگر دست ما است؟»

رئیس جمهوری ایران برای دست یافتن به پیشرفت، خواستار الگو گرفتن از کشورهایی چون آلمان، کره جنوبی، و ژاپن شد و افزود که «در کشورهای پیشرفته نخبه‌ها را از هر قومیت و ملیتی جذب می‌کنند».

اذعان به وجود تبعیض قومیتی، مذهبی، و سیاسی در جذب نخبگان، امری کم‌سابقه در میان مسئولان ارشد جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

اذعان حسن روحانی به وجود این تبعیضات در ایران در حالی صورت می‌گیرد که وی روز ۲۶ فروردین طی یک سخنرانی در جریان سفر خود به استان سیستان و بلوچستان گفته بود که «ما هیچ تفاوتی میان مذاهب، اقوام و جنسیت طبق قانون اساسی قائل نیستیم» و افزوده‌بود که «در این کشور شایسته‌سالاری حاکم است.»

«ما کجای پیشرفت‌های آینده هستیم؟»

به گزارش مهر، حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان روز یک‌شنبه خود افزود که در جهان «تا ۲۰ سال آینده قرار است ۳۵ هزار هواپیمای مسافربری ساخته شود با ۴٫۴ تریلیون. ما کجای آن هستیم؟»

وی ادامه داد: «همه کشورها در پروژه‌های بزرگ جهانی سهمی دارند و هر کشوری جایی را برای خود گرفته‌است. ما کجای آن هستیم؟»

رئیس‌جمهوری ایران در پایان تأکید کرد که «کشور با شعاردرمانی و گفتاردرمانی درست نمی‌شود» و اظهار داشت که: «نمی‌شود آدم یک شعار دهد و یا تیتر بدهد.»

سخنان حسن روحانی در انتقاد از جایگاه ایران در پیشرفت جهانی در حالی بیان می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها از «پیشرفت‌های» زیاد علمی و فنی در جمهوری اسلامی سخن گفته و آن را ستوده است.
XS
SM
MD
LG