لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

توافق ایران و آژانس انرژی اتمی بر سر پنج اقدام عملی دیگر


دیدار ۲۲ اردیبهشت‌ماه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با حضور رضا نجفی٬ نماینده ایران در آژانس.
دیدار ۲۲ اردیبهشت‌ماه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با حضور رضا نجفی٬ نماینده ایران در آژانس.
جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای مشترک پیشرفت مذاکرات فنی مابین خود را «خوب» ارزیابی کرده و اظهار کردند که طرفین بر سر پنج اقدام عملی دیگر به توافق رسیده‌اند.

در این بیانیه آمده است که نمایندگان آژانس و مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در تهران با یکدیگر دیدار کرده و در این دیدار بر پیشرفت خوب هفت اقدام عملی‌ای که سه ماه پیش بر سر آن توافق شده بود٬ تاکید شده است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:34 0:00
لینک مستقیم

ایران پیشتر متعهد شده بود که تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه هفت اقدام عملی برای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود را اجرایی کند.

در دیدار روز سه‌شنبه همچنین ایران و آژانس در چارچوب توافق همکاری دو طرف٬ بر سر پنج اقدام عملی دیگر نیز به توافق رسیدند که قرار است این اقدامات از سوم شهریورماه سال جاری از سوی ایران اجرایی شود.

به موجب این توافق ایران متعهد می‌شود تا اطلاعاتی را در خصوص ادعای آزمایش چاشنی‌های انفجاری قوی از سوی جمهوری اسلامی٫ در اختیار آژانس قرار دهد.

پیشتر خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که چاشنی‌های انفجاری موسوم به «بریج وایر»٬ حساس‌ترین موضوعی‌ است که قرار است در مذاکرات یک روزه ۳۰ اردیبهشت‌ماه مورد بررسی قرار بگیرد. این چاشنی‌ها مصارف دوگانه نظامی و اتمی دارد.

طبق توافق ۳۰ اردیبهشت‌ماه ایران همچنین متعهد شده است تا در مورد هرگونه تحقیقات درباره انتقال نوترونی در ایران به آژانس اطلاعات و توضیح دهد.

طرفین در عین حال بر سر فراهم آوردن امکان دیدار فنی بازرسان آژانس از مرکز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ در ایران به توافق رسیده‌اند.

اطلاع‌رسانی و فراهم آوردن امکان دسترسی آژانس به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ٬ تولید روتور سانتریفیوژ و تجهیزات ذخیره‌سازی نیز از دیگر موارد مورد توافق است.

در عین حال ایران متعهد شده است تا تدابیر حفاظتی مرتبط با رآکتور IR-40 را به سرانجام برساند.

بر مبنای توافق سوم آذرماه ایران توافق کرده است تا بر سر فعالیت‌های هسته‌ای خود به طور موازی با آژانس و ۵+۱ گفت‌و‌گو کند. هدف از این گفت‌و‌گوها حصول اطمینان از عدم وجود بعد مخفی نظامی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.
XS
SM
MD
LG