لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

انتقاد فرانسه از روند کند همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی


عکس آرشیوی و مربوط به مذاکرات بهمن‌ماه ۱۳۹۲ میان ایران و آژانس است.
عکس آرشیوی و مربوط به مذاکرات بهمن‌ماه ۱۳۹۲ میان ایران و آژانس است.
فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «با کندی بسیار» پیش می‌رود و هشدار داد مادامی که نتایج محسوسی در خصوص فعالیت‌های اتمی ایران به دست نیاید٬ قدرت‌های جهانی هیچ توافق بلندمدتی را با تهران امضا نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رومن نادال٬ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه٬ روز سه‌شنبه، ششم خردادماه، در عین تاکید بر پای‌بندی ایران به توافق موقت هسته‌ای ژنو افزود که با این‌ حال علیرغم تلاش‌های بسیار آژانس٬ همکاری ایران با این سازمان در خصوص شفاف‌سازی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی خود٬ با کندی بسیار پیش می‌رود.

آقای نادال خاطرنشان کرد که ایران باید ثابت کند به دنبال تولید سلاح اتمی نیست و افزود دستیابی به نتایج محسوس در این زمینه برای عقد توافقی بلندمدت و نهایی ضروری است.

مهلت شش‌ماهه توافق موقت هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی ۳۰ تیرماه به پایان می‌رسد و به گفته آقای نادال تا آن زمان «اقدامات بیشتری» باید صورت بگیرد.

مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موازات گفت‌و‌گوها با ۱+۵ پیش می‌رود و هدف هر دو مذاکره٬ حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران است.

در همین خصوص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوم خردادماه در گزارش تازه خود اعلام کرد که ایران در چارچوب توافق ژنو٬ ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد خود را کاهش داده و به برخی نگرانی‌های آژانس پاسخ داده است.

در عین حال بازرسان آژانس ۳۱ اردیبهشت‌ماه پس از مذاکره با مقام‌های سازمان انرژی اتمی در تهران اعلام کردند که ایران متعهد شده است تا در راستای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود پنج اقدام عملی دیگر را اجرایی کند.

از دیگر سو مذاکرات میان ایران و ۱+۵ نیز در جریان است.

در همین خصوص محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ و کاترین اشتون٬ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ پنجم و ششم خردادماه در استانبول با یکدیگر دیدار کردند٬ دیداری که سخنگوی کاترین اشتون آن‌ را «طولانی ولی مفید» خوانده است.

دور بعدی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی قرار است ۲۶ خرداد ماه برگزار شود.
XS
SM
MD
LG