لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

دیوان محاسبات: برداشت ۴٫۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی


فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات، می‌گوید که دولت حسن روحانی با «روش و ترفندی خاص» ۴٫۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده‌است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره برداشت ۴ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی مطرح شده بود و حتی احمد امیرآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به دولت اخطار داده بود، اما معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد هر دو این موضوع را تکذیب کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر فیاض شجاعی، چهارشنبه ۷ خردادماه با بیان اینکه اصل برداشت ۴٫۱ میلیارد دلاری صحت دارد، گفت که برداشت دولت از صندوق توسعه «روش و ترفندی خاص» داشته‌است و تخلف یا قانونی بودن آن در دست بررسی است.

وی توضیحی درباره این «روش و ترفند خاص» نداد.

انتشار این خبر در حالی است که قاسم حسینی، معاون رئیس صندوق توسعه ملی ایران، روز ۱۲ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان تاکید کرده‌بود که «در این دولت ما برداشتی از صندوق نداشتیم، چرا که برداشت از صندوق توسعه ملی فقط با مجوز مجلس امکان‌پذیر است و مجلس هم مصوبه‌ای در این رابطه نداشته‌است».

به گفته وی، دارایی‌های صندوق توسعه ملی هم اکنون بیش از ۶۰ میلیارد دلار است و زمانی که روحانی دولت را در دست گرفت، این رقم ۵۴ میلیارد دلار بود.

وی گفت که صندوق توسعه ملی یک موسسه عمومی غیر دولتی است و منابع آن از منابع دولتی جدا است.

فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات، روز چهارشنبه در ادامه سخنانش درباره برداشت منابع از صندوق گفت که بر اساس قانون، دولت بر مبنای مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و یا مجلس شورای اسلامی امکان برداشت از صندوق توسعه ملی در راستای اهدافی که در اساسنامه صندوق مقرر شده را دارد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ۲۸ اردیبهشت ماه اعلام کرد که دولت و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی هیچ مصوبه‌ای در خصوص برداشت از منابع صندوق توسعه ملی نداشته و اصرار دارد که به هیچ وجه از منابع صندوق در بودجه کشور استفاده نشود.

با این حال دادستان دیوان محاسبات در ادامه گفت که حسابرسان ما که بر صندوق توسعه نظارت می‌کنند متوجه برداشت ۴٫۱ میلیارد دلاری دولت از این صندوق شده‌اند. در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا این برداشت با مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی صورت گرفته و این نوع برداشت جزو مصادیق مصوبه ستاد محسوب می‌شود یا خیر.

بر اساس قانون، برداشت دولت از منابع صندوق توسعه ملی یا باید با مجوز مجلس باشد یا بر مبنای مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی انجام شود.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که اخیرا نامه رئیس دیوان محاسبات به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر برداشت ۴٫۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی منتشر شده‌است که می‌گوید ۲٫۶ میلیارد دلار پول برداشت شده از صندوق تبدیل به ریال شده‌است.

صندوق توسعه ملی فعالیت خود را از سال ۸۹ آغاز کرد و بر اساس قانون بخشی از پول نفت صادراتی ایران به این صندوق منتقل می‌شود.

بر اساس قانون بودجه سال جاری، دولت موظف است که ۳۱ درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی منتقل کند.

پیش از این خبرهایی مبنی بر برداشت‌های «غیرقانونی» میلیاردی دولت محمود احمدی‌نژاد از صندوق توسعه ملی منتشر شده بود.
XS
SM
MD
LG