لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

مجلس با وجود مخالفت دولت، کلیات طرح افزایش جمعیت را تصویب کرد


کلیات طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۳ تیر ماه مجلس در حالی به تصویب رسید که دولت با این طرح مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، در رای‌گیری برای تصویب کلیات طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور»، ۱۰۶ نماینده مجلس به آن رأی موافق دادند در برابر ۷۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع.

در صورت تصویب کامل این طرح، تبلیغ برای کاهش فرزند و هم‌چنین عقیم‌سازی در ایران مجازات خواهد داشت و کمک به سقط جنین نیز با مجازات حبس «دو تا پنج سال» روبه‌رو خواهد شد.

یک فوریت این طرح در جلسه یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ به تصویب مجلس رسیده بود. این طرح به گفته طراحان آن در راستای سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت ایران تهیه شده است. رهبر جمهوری اسلامی در چند سال اخیر بارها بر افزایش جمعیت ایران تاکید کرده است.

اما خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، گزارش می‌دهد محمدرضا خباز، عضو معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران، در جلسه امروز مجلس به عنوان نماینده‌ دولت با این طرح مخالفت کره است.

آقای خبار با بیان این که این طرح تنها به ۳ درصد از ۹۷ درصد موضوع جمعیت توجه کرده است، افزود: «در این طرح پیش‌بینی شده که عمل‌های جراحی وازکتومی و توبکتومی مجازات ۲ تا ۵ سال حبس دارد. این باعث می‌شود افراد بیشتری به زندان بیفتند و گرفتاری‌های دیگری ایجاد شود.»

وی اضافه کرد: «قانون‌گذاری برای جلوگیری از انجام این عمل‌ها موجب می‌شود روش‌های زیرزمینی رواج پیدا کند که آثار نامطلوب بیشتری دارد.»

علی مطهری، نماینده تهران، اما در موافقت با این طرح «گرایش به فرهنگ غربی و سبک زندگی غربی را از جمله دلایل کاهش جمعیت» عنوان کرد.

علی مطهری به فتوای آیت‌الله خمینی اشاره کرد که براساس آن «اگر عقیم کردن مرد و زن به گونه‌ای باشد که عامل بازگشت بتواند ایجاد شود، جایز است اما اگر راه بازگشتی نباشد حرام است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس روز یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ با انتقاد از تصویب یک فوریت طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور»، پرداختن بیش از حد به موضوع عقیم‌سازی به جای تمایل جوانان به فرزندآوری کمتر، تحمیل بار مالی سنگین به دولت و دقیق و گویا نبودن واژگان استفاده‌شده در طرح را از مهم‌ترین ایرادهای این طرح عنوان کرده بود.

مهدی دواتگری، نماینده مراغه در مجلس، نیز در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با این طرح گفت: «نمی‌توان با زور و شلاق و زندان مردم را بچه‌دار کرد.»

آقای دواتگری اضافه کرد: «باید از طریق فرهنگ‌سازی، خانواده‌ها را تشویق کنیم و مشکلات مربوط به ازدواج و مسکن را حل کنیم.»

در این حال نمایندگان مجلس ایران پس از تصویب کلیات طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» آن را برای بررسی بیشتر و انجام اصلاحات به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارجاع دادند.

XS
SM
MD
LG