لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

ظریف: توصیه من تمدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ است


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پایان مذاکرات روز سه شنبه‌ با جان کری و کا‌ترین اشتون در وین در نشستی خبری گفت در این گفت‌وگوها به اندازه کافی پیشرفت صورت گرفته و توصیه من تمدید زمان مذاکرات است.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه، ۲۴ تیر سخنان آقای ظریف در جمع خبرنگاران در شهر وین را بازتاب داده است که گفته است این مذاکرات ارزش آن را دارد که ادامه پیدا کند.

وی اظهار داشت: «در حال حاضر پیشرفت‌ها آن‌قدر بوده است که به رهبران سیاسی‌مان بگوییم این فرایند ارزش دارد که ادامه بیابد. توصیه من این است. مطمئنم وزیر خارجه آمریکا هم چنین پیشنهادی دارد.»

مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی یکشنبه آینده- بیستم ژوئیه- به پایان می‌رسد که این امر موجب فشردگی مذاکرات هسته‌ای در روزهای اخیر شده است.

در این میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در اقدامی از پیش اعلام‌ نشده برای مذاکره مستقیم با همتای ایرانی خود به وین سفر کرد اما به‌ رغم مذاکرات دو روزه این دو به نظر می‌رسد که مسائل میان طرفین درباره چگونگی حل و فصل ابهامات برنامه هسته‌ای تهران همچنان حل‌نشده باقی مانده است. آقای کری در نشست خبری روز سه‌شنبه خود تاکید کرد که اختلافات میان طرفین جدی است.

با این حال جان کری و محمدجواد ظریف، هر دو می‌گویند که هنوز از دستیابی به توافق هسته‌ای در مهلت تعیین شده ناامید نیستند و این مسئله همچنان جای کار دارد.

در این شرایط پاسخ قدرت‌های جهانی به پیشنهاد ایران برای تمدید مهلت تعیین‌شده محل گمانه‌زنی رسانه‌ها قرار گرفته است، اگرچه آقای ظریف گفته است که گروه ۱+۵ نیز تمایل به تمدید زمان دارد و آن را مفید می‌داند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بخش دیگری از سخنان محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران را منتشر کرده است که می‌گوید واشینگتن باید در رابطه با پیشنهادهای ایران تصمیم بگیرد.

وزیر خارجه ایران که مذاکره با همتای آمریکایی خود را «خوب» توصیف کرده است، اظهار داشت: «تلاش می‌کنیم تا به چارچوب‌هایی که بر اساس اصول غیرمنطقی بنا شده‌اند پایان دهیم و به توافقی بر سر آنچه که در قرارداد ژنو مورد موافقت قرار گرفت، برسیم.»

وی افزود: «واشینگتن نیازمند است برای رسیدن به راه‌حل، تصمیم سیاسی بگیرد و این که کدام راه‌حل زمینه را برای توافق هموار می‌کند و این که در صورت اتخاذ کدام راه‌حل، بن‌بست موجود پایان خواهد یافت.»

پیش از این آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود که موارد اختلاف میان طرفین، «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» است.

آقای خامنه‌ای همچنین تاکید کرده که قدرت‌های جهانی در نظر دارند ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۱۰ هزار سو محدود شود در حالی که ایران به ۱۹۰ هزار سو نیاز دارد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند این سخنان که در میانه مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی گفته شده، هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی را غافلگیر کرده است.

در این حال اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا، نیز این سخنان را نشانه‌ای از عدم تمایل ایران به توافق برای توقف برنامه اتمی خود تعبیر کرده و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه تهران شده است.

آقای رویس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت: «رهبر ایران به صراحت گفته است که ایران موافق تعطیلی برنامه سلاح هسته‌ای خود نیست و در واقع می‌خواهد آن را گسترش دهد».

وی افزود: «همان طور که وزیر امور خارجه (آمریکا) قبل از این گفته بود که عدم توافق بهتر از یک توافق بد است و با توجه به سخنان امروز او در وین مبنی بر این که شکافی جدی میان ایران و جامعه جهانی باقی است، امیدوارم که دولت سرانجام خود را متعهد به افزایش گفت‌وگوها با کنگره بداند به منظور آماده‌سازی تحریم‌های اضافی علیه ایران.»

XS
SM
MD
LG