لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

رهبر جدايی‌طلب اوکراينی در شبکه‌ اجتماعی: يک هواپيما را سرنگون کرديم


پیام ایگور گیرکین، رهبر شورشیان، درباره ساقط کردن یک هواپیما توسط هواداران روسیه
پیام ایگور گیرکین، رهبر شورشیان، درباره ساقط کردن یک هواپیما توسط هواداران روسیه

به گزارش رادیو‌ اروپای آزاد/رادیو آزادی، اندکی پیش از انتشار گزارش سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین، صفحه منتسب به یکی از رهبران جدایی‌طلب اوکراین در صفحه خود روی یکی از شبکه‌های اجتماعی ادعا کرد که ستیزه‌جویان «یک هواپیما» را سرنگون کرده‌اند.

ایگور گیرکین، رهبر جدایی‌طلبان اوکراین و معروف به استرلکوف، در صفحه خود بر روی سایت «وی کُنتاکته»، بزرگترین شبکه اجتماعی روسی، نوشت: «در مجاورت تورز [شهری در استان دونتسک] یک هواپیما را سرنگون کردیم، ای‌ان – ۲۶... هشدار داده بودیم که وارد حریم هوایی ما نشود. ویدیویی داریم که این را تایید می‌کند. پرنده روی انبوه زباله‌ها سقوط کرد. به مناطق مسکونی آسیبی وارد نشده است. غیرنظامیان مجروح نشده‌اند.»

هواپیمای مدل ای‌ان-۲۶ نوعی هواپیمای ترابری دوموتوره ساخت روسیه است که ارتش اوکراین از آن استفاده می‌کند. تورز شهری کوچک با جمعیتی ۸۰۰۰۰ نفری است که حدود ۴۰ کیلومتری شرق دونتسک است. در مطلب ارسالی بر روی صفحه گیرکین در سایت «وی کُنتاکته» دو قطعه فیلم هم ضمیمه شده بود که ستونی از دود را در دوردست‌ها نشان می‌داد.

صفحه فوق در ساعت ۵:۵۰ بعدازظهر به وقت مسکو به‌روزگردانی شده‌بود، یعنی کمی پیش از آنکه گزارش‌های مربوط به سقوط هواپیمای غیرنظامی مسافربری خطوط هوایی مالزی پخش شد. این هواپیما که از آمستردام به کوآلالامپور در پرواز بود در منطقه‌ای در شرق اوکراین در نزدیک مرز روسیه، یعنی به ظاهر همان منطقه مورد اشاره گیرکین، سقوط کرده است.

آنتون هراچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین، مدعی شد که هواپیما مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفته‌است.

آندرِی پورگین، ‫معاون نخست وزیر جمهوری خود خوانده خلق دونتسک، در گفت‌وگو با اینترفکس گفت که جدایی‌طلبان هیچ جنگ‌افزاری را در اختیار ندارند که توانایی سرنگونی هواپیمایی را داشته‌باشد که در ارتفاع ۱۰۰۰۰ متری از سطح زمین در پرواز است.

در همین حال مقام‌های اوکراینی و همتایان روسی‌شان داشتن هرگونه نقشی در سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی را تکذیب کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG