لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

طرح استیضاح وزیر علوم ایران اعلام وصول شد


طرح استيضاح رضا فرجی دانا، وزير علوم، تحقیقات و فن آوری ایران، در جلسه علنی سه شنبه ۲۱ مرداد مجلس ايران، با امضای ۵۱ نماينده ، اعلام وصول شد و دولت ايران ۱۰ روز فرصت دارد تا زمان حضور آقای فرجی دانا برای برگزاری جلسه استيضاح را اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از اعلام وصول استیضاح وزیر علوم گفت: «دولت ۱۰ روز فرصت دارد که بررسی‌های لازم را انجام داده و اطلاع دهد که چه روزی را آمادگی دارد که در خصوص این استیضاح در مجلس حضور یابد.»

طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران، اوایل تیر ماه با امضای بیش از پنجاه نماینده در اختیار هیأت رئیسه مجلس قرار گرفت اما در پی برگزاری نشستی بین آقای فرجی دانا و امضاکنندگان این طرح، استیضاح به تعویق افتاد.
استیضاح کنندگان شنبه ۱۸ مرداد ماه پس از برگزاری جلسه‌ای با وزیر علوم اعلام کردند که از توضیحات آقای فرجی دانا درباره عمل به خواسته هایشان قانع نشده‌اند و طرح استیضاح را اعلام وصول می‌کنند.

در طرح استیضاح آقای فرجی دانا که در صحن علنی مجلس قرائت شد، «عدم پذیرش پذیرفته شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی» و «بازگرداندن برخی از اساتید اخراج شده» اولین دلیل استیضاح وزیر علوم ذکر شده است.

روزنامه دولتی ایران ۱۱ تیر ماه با انتشار گزارشی، استیضاح وزیر علوم را تاوان افشای «بورسیه‌های غیرقانونی» خوانده بود.

به گفته مسئولین وزارت علوم و برخی از نمایندگان مجلس سه هزار و ۷۰۰ نفر در دولت سابق به صورت «غیرقانونی»بورسیه شده‌اند.

جواد هروی، رییس کمیته آموزش عالی مجلس ایران، ۲۹ تیر ماه خبر داده بود که ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم و ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس هشتم از این «بورسیه‌های غیرقانونی» استفاده کرده‌اند.

استیضاح کنندگان «تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاهها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها» را دلیل دیگر استیضاح وزیر علوم ذکر کرده‌اند.

یکی از برنامه‌های وزارت علوم تعیین روسای دانشگاه‌ها با انتخاب اعضای هیات علمی است، اما در ماه‌های گذشته برخی از اصولگرایان با این روش مخالفت کرده‌اند.

انتصاب افرادی که سابقه شرکت در اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ داشته‌اند یکی دیگر از دلایل استیضاح وزیر علوم اعلام شده است.
۱۵۰ نماینده مجلس در آبان ماه سال گذشته با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی خواستار تجدیدنظر در انتصابات در وزارت علوم شده بودند. این نمایندگان از جمله به انتصاب جعفر میلی منفرد، معاون آموزشی وزارت علوم، اعتراض کرده بودند.

جعفر میلی منفرد که در ابتدای کار دولت حسن روحانی از سوی رئیس جمهور ایران برای وزارت علوم پیشنهاد شده بود از مجلس رای اعتماد نگرفت.
وی در جریان نشست سال ۸۸ انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، به مدت چند ساعت بازداشت شده بود.

استیضاح کنندگان احیای برخی تشکل‌های دانشجویی که آنها را «افراطی و آشوب طلب» خوانده‌اند و «میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه» را آخرین دلیل استیضاح وزیر علوم ذکر کرده‌اند.

ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان ،۱۲ مرداد، اخراج دوباره دانشجویان ستاره‌داری که به تحصیل بازگشته‌اند و برکناری مدیران مرتبط با اعتراضات سال ۱۳۸۸ را دو شرط استیضاح‌کنندگان وزیر علوم برای انصراف از استیضاح ذکر کرده بود.
علیرضا زاکانی، از نمایندگان اصولگرای مجلس، نیز ۵ مرداد «تشدید گسل‌های قومی، مذهبی و سیاسی درون دانشگاه‌ها» را از جمله دلایل استیضاح آقای فرجی دانا ذکر کرده بود.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا با واکنش منفی بیش از ۹۰۰ استاد دانشگاه‌های ایران روبه‌رو شده و آن‌ها در نامه‌ای به علی لاریجانی از عملکرد وزیر علوم حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG