لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

ایران همچنان خواهان غرامت «چهار میلیارد دلاری» از روسیه است


تهران هنوز از شکایت خود از روسیه به خاطر امتناع این کشور از تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به دولت جمهوری اسلامی ایران منصرف نشده است.

شرکت صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه، روس آبورون اکسپورت، در تازه‌ترین گزارش سالانه خود که روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه منتشر کرده است، می‌گوید که ایران هنوز مصمم به دریافت سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار غرامت از روسیه به خاطر عدم تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ است و از شکایت خود به دیوان داوری بین المللی منصرف نشده است.

ایران اردیبهشت ماه سال ۹۰ به دنبال امتناع شرکت روس آبورون ‌اکسپورت از تحویل سامانه‌های زمین به هوای اس-۳۰۰ به تهران، به دیوان داوری بین‌المللی که مقر آن در ژنو است، شکایت کرده بود.

قرارداد تحویل سیستم‌های موشکی پدافند هوایی اس-۳۰۰ روسیه به ایران اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی امضا شد و قرار بود روسیه پنج سامانه را به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار به ایران تحویل دهد.

اما دولت روسیه بعد از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، اعلام کرد که این قرارداد را یک‌طرفه لغو کرده است و پیش پرداخت ۱۶۷ میلیون دلاری ایران را برگرداند.

روسیه در سال‌های گذشته به ایران پیشنهاد داده بود که به جای سامانه اس-۳۰۰، سامانه ضدهوایی آنتی-۲۵۰۰ به ایران تحویل دهد که نوع تغییرشکل یافته‌ای از سامانه اس -۳۰۰ است، اما ایران این پیشنهاد را قبول نکرده است.

اکنون خبرگزاری اینترفکس روسیه با استناد به گزارش سالانه شرکت «روس آبارون اکسپورت» می‌نویسد که هنوز به شکایت ایران از روسیه در دیوان داوری رسیدگی نشده است.

این گزارش می‌گوید که روسیه به خاطر قطعنامه ۱۹۲۹ که فروش تجهیزات نظامی سنگین به ایران را تحریم کرده، مجبور شده است که قرارداد یاد شده را لغو کند.

روسیه چندین بار از ایران خواسته است که از شکایت خود انصراف دهد. در همین زمینه، آناتولی ایسایکین، مدیر عامل شرکت «روس آبورون ‌اکسپورت» بهمن پارسال گفت شکایتی که ایران در خصوص مسئله تحویل پدافند موشکی اس-۳۰۰ به دادگاه بین‌المللی برده است، «در روابط دو طرف تنش ایجاد می‌کند».

خبرگزاری ایتارتاس روسیه نیز روز چهارشنبه با پوشش بخش دیگری از گزارش سالانه شرکت تسلیحاتی روسیه نوشته است که این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ درصد در فروش تسلیحات در جهان سهم داشته باشد و بدین طریق بتواند جایگاه دوم خود در زمینه صادرات تسلیحات نظامی را حفظ کند.

روسیه هم اکنون بعد از آمریکا، بزگ‌ترین صادرکننده تسلیحات نظامی در جهان است.

هند با ۳۸ درصد و چین و الجزایر با ۱۲ و ۱۱ درصد سهم در واردات تسلیحات روسی، بزگ‌ترین مشتریان این کشور هستند.

بر اساس این گزارش، روسیه در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، حدود ۲۷ درصد از بازار تسلیحاتی جهان را در اختیار داشته است. روسیه در این دوره زمانی به ۵۲ کشور تسلیحات نظامی فروخته است.

XS
SM
MD
LG