لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

کنگو رسما از شیوع ابولا خبر داد


یک پرستار لیبریایی؛ کشوری در غرب آفریقا، منطقه‌ای که تازه‌ترین اپیدمی ابولا در آن آغاز شد
یک پرستار لیبریایی؛ کشوری در غرب آفریقا، منطقه‌ای که تازه‌ترین اپیدمی ابولا در آن آغاز شد

جمهوری دمکراتیک کنگو دوم شهریور ماه، تائید کرد که با مثبت بودن دو آزمایش از هشت بیمار مشکوک به ابتلا به ویروس شدیدا مرگبار ابولا، این بیماری خطرناک در استان اکوادور در شمال آن کشور شیوع پیدا کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید طی هفته‌های گذشته «بیماری نامشخصی» جان ده‌ها نفر را در استان اکوادور در کنگو گرفته بود، اما سازمان بهداشت جهانی روز پنج‌شنبه گذشته گفته بود، دلیل مرگ‌ها ابولا (ایبولا) نبوده است.

فلیکس کابانگه نومبی، وزیر بهداشت جمهوری دمکراتیک کنگو، در کنفرانسی خبری گفته است در «جرا»، در منطقه «بوئنده» از استان اکوادور «شیوع ابولا را رسما اعلام» می‌کند.

این منطقه در ۱۲۰۰ کیلومتری کینشازا، پایتخت، قرار دارد.

به گفته وزیر بهداشت جمهوری دمکراتیک کنگو، یکی از بیمارانی که نتیجه آزمایش در باره ابتلا به ابولا در او مثبت بوده، به گونه سودانی ویروس و دیگری به گونه سودانی-زئیری ویروسی مبتلا شده است.

گونه زئیری ویروس ابولا، خطرناک‌ترین و مرگبارترین گونه شناخته شده آن به شمار می‌رود.

این همان گونه‌ای‌ست که از زمان شیوع ابولا در غرب آفریقا، طی ماه‌ها گذشته، جان بیش از ۱۴۰۰ نفر را (بر اساس آمار رسمی و شناخته شده قربانیان) گرفته است.

به گزارش رویترز سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هنوز نمی‌تواند نتیجه آزمایش‌های گرفته شده در جمهوری دمکراتیک کنگو را تائید کند.

با این همه خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول وزیر بهداشت آن کشور می‌گوید این اعتقاد وجود دارد که ابولا تا کنون نیز عامل مرگ ۱۳ نفر از جمله ۵ امدادگر در منطقه بوده است.

این هفتمین بار است که ابولا در کنگو شایع می‌شود.

جمهوری دمکراتیک کنگو، با بیش از ۷۰ میلیون نفر جمعیت، دومین کشور بزرگ آفریقا است. این کشور در مرکز آفریقا قرار دارد و هم‌مرز با کشورهای غرب آفریقا، لیبریا، گینه و سیرالئون، که ابولا از ماه مارس نخست در آنها شیوع پیدا کرد، نیست.

ابولا دارویی ندارد و به طور معمول، جان دست‌کم ۶۰ درصد از مبتلایان را گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی اول شهریور گفت شیوع ابولا در غرب آفریقا از آنچه تصور می‌شد بسیار بیشتر است و مبارزه با آن به ماه‌ها زمان نیاز دارد.

این سازمان در عین حال اعلام کرده است به دلیل پنهان‌کاری برخی از خانواده‌های مبتلایان به این ویروس، امکان ارائه آمار دقیق از تعداد بیماران و قربانیان وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG