لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

مکارم شیرازی: گسترش خدمات اینترنت پرسرعت خلاف شرع است


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی اعلام کرد که گسترش خدمات اینترنت پرسرعت در کشور تا زمانی که «مجوزهای قانونی» برای این کار صادر نشده، «برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی» است.

در متن استفتایی که وبسایت آیت‌الله مکارم شیرازی روز دو‌شنبه، سوم شهریور آن را منتشر کرده، گروهی که خود را «فعالان فضای مجازی» نامیده‌اند، با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات برای گسترش خدمات اینترنت پرسرعت همراه تاکید کرده‌اند که «مفاسدی» مانند «دسترسی آسان به مطالب، فیلم‌ها و عکس‌های ضداخلاقی و ضدانسانی، تضعیف بنیان خانواده، جاسوسی و فروش اطلاعات محرمانه کشور» با اجرای این طرح جامعه را تهدید می‌کند.

به نوشته آنان، « حتی در کشورهای لائیک ضوابط و ساز و کارهای مختلفی برای ایجاد امنیت اخلاقی و روانی کاربران و حفاظت از آنان در برابر آسیب‌های این نوع خدمات وجود دارد... ولی در کشور ما هنوز بسیاری از این زیر ساخت‌ها فراهم نشده است و علی رغم مفاسدی که وجود دارد امکان نظارت بر آن ممکن نیست».

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به این استفتا نوشته است: «با توجه به مفاسد متعددی که برای گسترش خدمات اینترنت پر سرعت همراه ذکر کرده‌اید... و با عنایت به این‌که مجوزهای قانونی برای این کار گرفته نشده... به یقین اقدام بر این کار عجولانه، یعنی خدمات اینترنت پر سرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر، کاری برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی است.»

وی سپس تاکید کرده که مسئولان دولت «لازم است با شورای عالی فضای مجازی که مرجع قانونی این‌گونه امور است مطلب را در میان بگذارند و پس از رعایت اموری که جلوی جنبه‌های منفی این کار را می‌گیرد، اقدام نمایند».

این اظهارنظر آیت‌الله مکارم شیرازی واکنش وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز سه‌شنبه تاکید کرد به آیت‌الله مکارم شیرازی اطمینان خاطر می‌دهد که مسائل فرهنگی و اخلاقی مورد توجه مسئولان این وزارتخانه است.

به گفته او، دغدغه‌های آقای مکارم شیرازی، دغدغه‌های مجموعه وزارت ارتباطات است و تا زمانی که پیوست فرهنگی تهیه نشود، این وزارتخانه خدمات جدید اینترنتی ارائه نخواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم نیز سخنان محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران، را بازتاب داده است که می‌گوی: «همه باید به استفتاء آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص اینترنت پرسرعت عمل کنند».

پیش از این حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، گفته بود که نمی‌توانیم در سرعت اینترنت از دنیا عقب بمانیم.

XS
SM
MD
LG