لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

اتحادیه اروپا مسکو را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد


پرچم تجزیه‌طلبان هوادار روسیه بر فراز آوار ساختمانی در دونتسک
پرچم تجزیه‌طلبان هوادار روسیه بر فراز آوار ساختمانی در دونتسک

سران اتحادیه اروپا، در نشستی که در بروکسل برگزار کردند، با استقبال از پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، یک هفته به روسیه مهلت دادند تا دست از «ایجاد تنش» در آن کشور بردارد.

هرمان ون رامپوی، رئیس فعلی شورای اروپا اعلام کرد مقام‌های اتحادیه اروپا در حال تدوین طرح‌های پیشنهادی خود برای تحریم‌های جدید علیه روسیه در هفته آینده هستند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته است اگر وضعیت اوکراین تغییری نکند و یا بدتر شود، اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه تصویب خواهد کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز سخنان مشابهی را بیان کرده و گفته است اگر روسیه جلوی انتقال سلاح و نفرات را به شرق اوکراین نگیرد، اتحادیه گام‌های اقتصادی جدیدی علیه آن بر می‌دارد.

به گزارش خبرگرازی رویترز، رئیس‌جمهوری فرانسه در جمع خبرنگاران گفته است «آیا ما اجازه می‌دهیم تا اوضاع بدتر شود؛ تا جایی که جنگ در بگیرد؟»

او می‌گوید خطر چنین چیزی اکنون وجود دارد و «مجالی برای وقت تلف کردن نیست».

جلسه سران پس از آن برگزار می‌شود که پیمان آتلانتیک شمالی از ورود بیش از هزار سرباز روس با ادوات نظامی سنگین به داخل اوکراین خبر داده است.

دولت اوکراين نیز روز شنبه اعلام کرد که نيروهای روسيه وارد خاک اوکراين شده‌اند و همزمان جدايی‌طلبان طرفدار روسيه دست به پيشروی زده و مناطق تازه‌ای را تصرف کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است «هم‌پیمانان روسیه، باید بفهمند که بهتر است با ما گلاویز نشوند».
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است «هم‌پیمانان روسیه، باید بفهمند که بهتر است با ما گلاویز نشوند».

سران اروپایی از کمیسیون اتحادیه خواسته‌اند تا فورا اقداماتی اولیه را برای برقراری تحریم‌های تازه علیه روسیه انجام داده، طی یک هفته نتیجه را ارائه کند.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، که به بروکسل رفت تا در نشست سران اتحادیه اروپا شرکت کند، گفته است شرايط در اوکراين به نقطه‌ای غير قابل‌ بازگشت، یعنی درگير شدن در جنگی همه‌جانبه نزدیک می‌شود.

روسیه پیشتر دخالت در اوکراین را رد کرده است. اما کشورهای غربی مستنداتی، از جمله تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده‌اند، که گویای عملیات نظامی آن کشور در خاک اوکراین است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه در یک سخنرانی در کمپ تابستانی جوانان، گفت «هم‌پیمانان روسیه، باید بفهمند که بهتر است با ما گلاویز نشوند».

به گزارش رویترز او در این سخنرانی گفته است مردم باید «آماده باشند تا در برابر هر خشونتی علیه روسیه بایستند».

XS
SM
MD
LG