لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

مجلس عراق به کابینه حیدر العبادی رای اعتماد داد


حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق
حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق

مجلس عراق دوشنبه شب ۱۷ شهریور صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه حیدر العبادی را بررسی کرد و به دولت جدید این کشور رای اعتماد داد.

بر اساس توافق تازه برای تقسیم قدرت در عراق، صالح مطلق و هوشیار زیباری به عنوان معاونان سنی و کرد نخست وزیری رای اعتماد گرفتند.

ابراهیم الجعفری هم به عنوان وزیر امور خارجه رای اعتماد گرفته است. با این حال وزرای کشور و دفاع هنوز معرفی نشده‌اند و قرار است ظرف روزهای آینده نام آنها اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نوری المالکی و ایاد علاوی- نخست وزیران پیشین عراق- و اسامه النجیفی، رییس سابق پارلمان، نیز به عنوان معاونان رییس جمهوری انتخاب شدند.

آن گونه که منابع خبری گزارش داده‌اند، مهمترین پست‌های وزارتی میان سه گروه اتحاد گروه‌های ملی (اهل سنت)، اتحاد ملی (شیعیان) و ائتلاف کردها تقسیم شده است.

در کابینه جدید حیدر العبادی، عادل عبدالمهدی به عنوان وزیر نفت، سلمان جمیلی وزیر برنامه ریزی، حسین الشهرستانی وزیر آموزش عالی، حیدر الزاملی وزیر دادگستری، محمد البیاتی به عنوان وزیر حقوق بشر رای اعتماد گرفتند.

عبدالحسین عبطان به عنوان وزیر جوانان و ورزش، احمد الجبوری وزیر امور استان‌ها و پارلمان، عبدالکریم یونس وزیر شهرداری‌ها، محمد الکزکزانی وزیر تجارت و طارق ججو به عنوان وزیر علوم و فناوری از پارلمان عراق رای اعتماد گرفتند.

همچنین فلاح حسن السودانی به عنوان وزیر کشاوزی، نصیر العیساوی وزیر صنایع، قاسم الفهداوی وزیر برق، طارق الخیکانی به عنوان وزیر مسکن عراق انتخاب شدند.

کابینه حیدر العبادی پنجمین دولت عراق از زمان سرنگونی صدام حسین است.

نخستین دولت عراق در سال ۲۰۰۴ به ریاست ایاد علاوی تشکیل شد و در سال ۲۰۰۵ ابراهیم الجعفری ریاست دومین کابینه انتقالی این کشور را بر عهده گرفت.

نوری المالکی نیز دو بار ریاست دولت عراق را طی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ میلادی عهده‌دار بود.

حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق، که به جای نوری المالکی مامور تشکیل دولت جدید شده است تا دهم سپتامبر، فرصت داشت تا اعضای کابینه‌اش را به مجلس معرفی کند.

XS
SM
MD
LG