لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

هنری کيسينجر: ايران مشکلی بزرگ‌تر از داعش است


هنری کيسينجر، وزير پيشين خارجه آمريکا، گفت: «ايران از داعش مشکل بزرگ‌تری است.»

او در گفت‌وگو با شبکه راديويی «ان‌پی‌آر» که روز ۱۵ شهريورماه منتشر شد گفت که ايران جای پای محکم‌تری در خاورميانه دارد و تهديد بزرگ‌تری محسوب می‌شود.

وب‌سايت «هافينگتون پست» هم روز ۱۸ شهريورماه با انتشار بخشی از اين مصاحبه نوشت که هنری کيسينجر معتقد است ايران امکانات بيشتری برای ایجاد امپراتوری در منطقه خاورمیانه دارد.

به گزارش هافينگتون پست، آقای کيسينجر در مصاحبه خود گفته است: «تعيين مرزهای منطقه در سال‌های ۱۹۱۹ – ۱۹۲۰ و پس از جنگ جهانی اول اساسا به‌ هم ريخته است. اين واقعيت ايران را از نقطه نظر استراتژيک در موقعيت قدرتمندی قرار می‌دهد.»

وی در اين گفت‌وگو می‌افزاید: «به نظر من ايران از داعش دردسر بزرگ‌تری است. داعش گروهی ماجراجو با يک ايدئولوژی تجاوزگرانه است. اما برای تبديل شدن به يک واقعيت دائمی و استراتژيک هنوز بايد سرزمين‌های بيشتر و بيشتری را فتح کند.»

وزير پيشين خارجه آمريکا گفت: «من فکر می‌کنم درگيری نظامی با داعش بسيار مهم است، اما در مقايسه با تقابل ما با ايران بیشتر قابل کنترل‌ است.»

سخنان آقای کيسينجر يک روز پس از آن منتشر شد که در برخی رسانه‌ها گزارش شد آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور داده نيروهای مسلح ايران در جنگ با داعش با نيروهای آمريکايی همکاری کنند.

شبکه تلويزيونی «سی‌ان‌ان» هم گزارش مشابهی در این باره منتشر کرده بود.

به نوشته هافينگتون پست، هشدار هنری کيسينجر درباره ايران با توجه به موضع احتياط آميز او نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ايران، غيرمعمول نيست.

هافينگتون پست همچنين نوشته، اين در حالی است که مذاکرات هسته‌ای روز جمعه هفته پيش به دليل «نبود اطلاعات مهم از جانب ايران درباره سوابق فعاليت‌های هسته‌ای» این کشور به بن‌بست رسيد. پیشتر ضرب‌الاجلی برای ارائه اين اطلاعات طبق توافق قبلی تعيين شده بود، اما ایران از این ضرب‌الاجل عدول کرد.

انتشار ويديوی سر بريدن دومين خبرنگار آمريکايی به نام استیون ساتلوف توسط داعش، موجب خشم افکار عمومی جهان شد. بعد از آن گزارش‌هايی در مورد گمانه‌زنی در مورد متحدان احتمالی آمريکا در برخورد با داعش منتشر شد و بحث احتمال همکاری ايران و سوريه در اين قضيه به ميان آمد.

هنری کيسينجر در مورد برخورد آمريکا با داعش و اين که اين سياست درست است يا نه، به شبکه راديويی «ان‌پی‌آر» گفته است که از يک حمله تلافی‌جويانه و شديد به داعش استقبال می‌کند.

XS
SM
MD
LG