لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

وعده مسئولان برای «پیگیری ویژه» اسیدپاشی به زنان در اصفهان


بررسی صحنه یکی از اسیدپاشی‌ها
بررسی صحنه یکی از اسیدپاشی‌ها

معاون سياسی امنيتی استانداری اصفهان با بيان اينکه «اقدامات امنيتی که برای مقابله و دستگيری عاملان اسيدپاشی انجام شده قابل رسانه‌ای شدن نيست»، گفته است که «پيگيری‌ها به شدت ادامه دارد.»

رسول ياحی، شنبه ۲۶ مهر، به خبرگزاری دانشجويان ايران، (ايسنا) گفته که «شهروندان استان اصفهان بدانند مسئولان استانی همه توان و انرژی خود را برای رسيدن به نتيجه نهايی به کار گرفته‌اند.»

ايسنا در گزارش خود افزوده که خبر اسيدپاشی به چهار زن در اصفهان که از روز پنج‌شنبه رسانه‌ای شده و از سوی جانشين فرمانده نيروی انتظامی نيز مورد تاييد قرار گرفته، باعث ايجاد نگرانی‌هايی در ميان مردم اصفهان شده است.

حسين اشتری، جانشين فرمانده پليس ايران نيز در روز شنبه از «پيگيری ويژه» ماجرای اسيدپاشی به زنان در اصفهان خبر داد.

آقای اشتری گفته که نيروی انتظامی «با توجه به اطلاعات اوليه به سرنخ‌هايی» رسيده و ابراز اميدواری کرده تا «با تلاش پليس اين افراد زودتر دستگير شوند.»

جانشين فرمانده نيروی انتظامی در عين حال، هدف بودن «زنان بد‌حجاب» در اين اسيدپاشی‌ها را رد کرده و گفته است: «افرادی که مورد هدف قرار گرفتند از قشر خاصی نبودند.»

پيش از اين يک منبع مطلع در اصفهان به راديو فردا گفته بود که جوان، کم‌حجاب و زيبا بودن، مشخصه مشترک زنانی است که اخيرا در اين شهر با اسيد هدف حمله قرار گرفته‌اند.

همزمان، معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده نيز به ايسنا گفته که «لازم است تدابيری به منظور مقابله با خشونت عليه زنان اتخاذ شود و اين تدابير بايد در حوزه بازدارندگی قانونی و حمايتی باشد.»

شهيندخت مولاوردی با بيان اينکه «متلک گويی، اسيد پاشی و غيره مصداق خشونت عليه زنان در اجتماع و جامعه است»، افزوده که «زنان بايد چه در حريم خصوصی و چه در جامعه از خشونت در امان باشند و قربانی يکی از اشکال خشونت قرار نگيرند.»

قربانیان؛ گناه چه بوده است؟

پدر يک دختر ۲۷ ساله اصفهانی به نام «ندا» که قربانی اسيدپاشی در اين شهر شده، به ايسنا گفته که دخترش برای صحبت کردن با تلفن همراه، اتوموبيل خود را متوقف کرده بود که مورد حمله قرار گرفت.

اين مرد گفته است: «گناه ندا چه بوده؟ هيچ کسی تاکنون از اين دختر کوچکترين خلافی نديده است، او هميشه آبرومندانه زندگی کرده و با هيچ کسی خصومت شخصی نداشته است.»

او افزوده که «ندا بايد چهار مرحله عمل شود. دکترها از يک چشم او کاملا نااميد شده‌اند و چشم ديگرش ۲۰- ۳۰ درصد شانس بينايی دارد.»

مريم – د، يکی ديگر از قربانيان اسيدپاشی درباره نحوه وقوع حادثه گفته است: «يک موتورسوار نزديک به دو ليتر اسيد از شيشه پايين ماشين و سمت راننده به صورت، دست، پا و همه بدنم پاشيد. لباس‌هايم در تنم پودر شد. مردم من را به مغازه‌ای بردند و سريع به صورتم آب پاشيدند.»

او افزوده است: «يکی از قرنيه‌هايم را از دست دادم و بايد پيوند قرنيه انجام دهم. بدنم به شدت آسيب ديده، يک قسمت از سر من سوراخ شده و هنوز شوک هستم که چطور يک نفر با انسان اين کار را می‌کند؟»

مريم – د با انتقاد از بيمارستان سوانح و سوختگی اصفهان گفته است: «متاسفانه آن شب هيچ کس به من رسيدگی نمی‌کرد و با من مانند يک بيمار معمولی برخورد می‌شد.»

ايسنا گزارش داده که يکی ديگر از قربانيان زنی به نام سارا – ق است که در حالی که مشغول پارک خودروی سمند خود در حوالی خيابان مهرداد اصفهان بود، شيشه سمت چپ را تا نيمه پايين می‌کشد که ناگهان احساس گرمای شديدی در سمت چپ صورت خود می‌کند.

همسر اين زن نيز گفته است که او در بخش مراقبت‌های ويژه بستری و از ناحيه چشم چپ دچار آسيب جدی است، بينايی او کاهش يافته و پزشکان برای بررسی آسيب بايد تا زمان از بين رفتن التهاب چشم منتظر بمانند.

XS
SM
MD
LG