لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

احمد شهيد: حملات مقام‌های ایران روی کار من تاثیری ندارد


احمد شهید
احمد شهید

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران، گفته است که حملات مقام‌های جمهوری اسلامی به وی، تاثيری روی کارش نخواهد داشت و او را «مشوش» نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، احمد شهيد روز دوشنبه پنجم آبان گفت که محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضایيه جمهوری اسلامی، «عاشق ايجاد ممنوعيت» برای اوست اما حملات وی به خود را در کارش بی‌تاثير دانست.

آقای شهيد اين سخنان را يک روز پيش از تقديم گزارش خود درباره وضعيت حقوق بشر در ايران به کميته حقوق بشر سازمان ملل متحد بيان کرده است.

او همچنين افزود از ژوئن ۲۰۱۱ که به عنوان گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران تعيين شده، تاکنون هر سال از ورود به ايران منع شده است.

محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه جمهوری اسلامی، در ماه‌های اخير حملات متعددی را به احمد شهيد داشته است.

آقای لاريجانی، آخرين بار، يکشنبه شب، چهارم آبان،‌ در برنامه گفت‌وگوی ويژه خبری شبکه دو تلویزیون دولتی ایران گفت که آقای شهيد «به شدت طرفدار تروريسم است در صورتی که بايد با حقوق بشر همراه باشد و با تروريسم مخالفت کند».

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه درباره دلايل راه ندادن احمد شهيد به ايران نيز گفت: «ما موضع منفی به گزارشگر ويژه يک کشور نداريم اما معتقديم که انتصاب اين گزارشگر دليل می‌خواهد. او ادعا دارد که همه مسائل در ايران فاجعه آميز است و اين اتهام زنی است».

احمد شهيد در گزارش‌هايی که در سال‌های اخير درباره وضعيت حقوق بشر در ايران نوشته، جمهوری اسلامی را ناقض حقوق اقليت‌های جنسی، قومی، دينی و مذهبی و نيز روزنامه‌نگاران و فعالان منتقد و مخالف متهم کرده است.

او همچنين از افزايش شمار اعدام‌ها در ايران به شدت انتقاد کرده است.

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران روز دوشنبه يک بار ديگر از اعدام ريحانه جباری، متهم به قتل یک کارمند پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، انتقاد کرد.

آقای شهید گفت که از اعدام خانم جباری «شوکه» شده است.

او افزود که موضوع حکم اعدام این زن را بارها با مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کرده بود اما «پاسخ قانع‌کننده‌ای به ویژه درباره عادلانه بودن دادگاه» دریافت نکرد.

اين در حالی است که محمدجواد لاريجانی مجددا از قانون قصاص دفاع کرده و گفته است که احمد شهيد «نمی‌تواند در اين‌باره حکم صادر کند و استنادات او غير حرفه‌ای است».

XS
SM
MD
LG