لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

کری: دستیابی به توافق هسته‌ای پس از سوم آذر بسیار دشوار خواهد بود


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،

با نزدیک شدن به مهلت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، ۱۴ آبان، تاکید کرد که به تمدید این مذاکرات فکر نمی‌کند و دستیابی به توافق پس از ضرب الاجل سوم آذر «بسیار دشوار» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری که برای دیدار با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، به پاریس سفر کرده است در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: «به تمدید [مذاکرات] فکر نمی‌کنیم... ما در حال تلاش برای پایان مسئله هسته‌ای ایران هستیم و با این دید حرکت می‌کنیم».

وی اظهار داشت که اگر قرار باشد مذاکرات پس از روز ۲۴ نوامبر- سوم آذر- ادامه پيدا کند دستيابی به توافق ميان تهران و گروه ۱+۵ بسيار دشوار خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود:«اگر در این مهلت توافقی حاصل نشود، مسئله بسیار پیچیده‌تر خواهد شد».

آقای کری همچنین خاطرنشان ساخت که ایران حق دارد انرژی هسته‌ای تولید کند اما حق توليد و دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندارد.

به گفته او، ایران به «سادگی» می‌تواند ثابت کند که برنامه‌های هسته‌ایش صلح‌آمیز است.

قرار است که جان کری در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان در مسقط پایتخت عمان با نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا مذاکره کند تا در آستانه گفت‌وگوهای میان تهران و گروه پنج به علاوه یک، اختلافات میان طرفین کم شود.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده که قرار است به زودی نتیجه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران منتشر شود.

این خبرگزاری به نقل از برخی دیپلمات‌های غربی نوشته‌است: گزارش‌ جديد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که پیشرفت چندانی در تحقیقات پیرامون فعاليت‌های هسته‌ای مشکوک ایران صورت نگرفته است و اين امر می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای مانع ایجاد کند.

رویترز می‌نویسد که گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه یا جمعه همین هفته منتشر خواهد شد و در آن به احتمال زیاد بر عدم همکاری ایران در فراهم کردن اطلاعاتی که دو ماه پیش قرار بود ارائه کند، تاکید شده است.

در حالی که اعضای گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان خواهان کاهش چشمگیر ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم توسط تهران هستند، آژانس خواستار شفاف‌سازی پیرامون ابهام‌های برنامه هسته‌ای ایران است.

ایران همواره ادعای کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای ساخت سلاح‌ اتمی را تکذیب کرده و آنها را بی‌اساس می‌داند.

با این حال کشورهای غربی تاکید می‌کنند که ایران برای پایان دادن به نگرانی‌ها درباره برای برنامه هسته‌ایش و نیز کاهش تحریم‌های اقتصادی خود باید با آژانس بیشتر همکاری کند.

پس از انتخاب حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری، ایران وعده داد که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد، اما با این حال تا کنون نتوانسته است به وعده‌اش درباره ارائه اطلاعات مورد نیاز این آژانس در دو مورد مشخص و در مهلت تعیین شده يعنی تا ۲۰ اوت ۲۰۱۴ عمل کند.

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد، علی‌رغم این که از مدت‌ها پیش آشکار بود تحقیقات آژانس برای روشن کردن فعالیت‌های اتمی ایران تا قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نخواهد رسید، با این حال مقامات کشورهای مذاکره‌کننده منتظر نشانه‌های امیدوارکننده‌ای بودند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس هفته گذشته در واشینگتن گفت: «در حال حاضر به اقدامات مشخص و قاطع ایران برای حل موضوعات حل نشده احتیاج داریم».

او همچنین افزود که پیشرفت‌های ماههای جاری محدود بوده است.

با این حال آقای آمانو تایید کرد که برای تحرک عمده در این زمینه باید منتظر نتیجه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی بود. او گفت: «حالا زمان مناسبی برای پیشرفت‌های سریع نیست».

کارشناسان غربی می‌گویند ایران در صورتی که اراده کند در حال حاضر توانایی ساختن بمب اتمی طی چند ماه را دارد. ایالات متحده آمریکا می‌گوید می خواهد این زمان را به یک سال افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG