لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

انتقاد پوتین از تحریم روسیه توسط اعضای اصلی گروه ۲۰


نشست سران گروه ۲۰،‌ متشکل از کشورهای بزرگ اقتصادی در جهان،‌ روز شنبه،‌ ۴ آبان ماه، در شهر بريزبن استراليا در شرايطی آغاز به کار کرد که بحران در اوکراين يکی از محورهای آن است. پيش از آن، ولاديمير پوتين،‌ رئيس جمهوری روسيه، اعضای اين گروه را به دليل اعمال تحريم هايی عليه آن کشور مورد انتقاد قرار داده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ آقای پوتين روز جمعه به خبرگزاری روسی ايتار تاس گفت:‌ اين تحريم ها ناقض اصول گروه ۲۰ است و افزود اما او قصد ندارد آن را در نشست بريزبن مطرح کند زيرا اين اقدام به گفته وی، بی فايده خواهد بود.

او با اشاره به اين موضوع که تحريم ها برای روسيه مضر بوده اند،‌ افزود: اين حقيقت که کشورهای اصلی عضو گروه ۲۰ تحريم ها را عليه روسيه وضع کرده اند،‌ اقدامی برخلاف بسياری از اصول اين گروه و نيز قوانين بين المللی است زيرا تحريم ها تنها می تواند توسط سازمان ملل متحد و شورای امنيت آن سازمان اعمال شوند.

اتحاديه اروپا و آمريکا به دليل آنچه دخالت مسکو در اوکراين می‌ نامند، تحريم‌هايی را عليه روسيه برقرار کرده‌اند.

رئيس جمهوری روسيه همچنين گفت که در بريزبن با آنگلا مرکل،‌ صدراعظم آلمان،‌ گفت و گو خواهد کرد و افزود که در حاشيه نشست گروه ۲۰ ديدارهای زيادی انجام خواهد داد.

ولاديمير پوتين در مورد تاثير بحران اوکراين بر روابط روسيه و آلمان اظهار نظر کرد که شاهد تغييری نبوده است زيرا دو کشور بر اساس منافع خود عمل می کنند و نه علايق شخصی.

در همين حال، ‌به گزارش خبرگزاری رويترز، خانم مرکل روز شنبه گفت که اتحاديه اروپا قصد دارد تحريم های اقتصادی بيشتری را عليه مسکو اعمال کند.

او افزود که شرايط کنونی رضايت بخش نيست.

صدراعظم آلمان پيش از اين گفته بود که مخالف تحريم های جديد عليه روسيه است، اما اتحاديه اروپا در نظر دارد جدايی طلبان هوادار روسيه در شرق اوکراين را به فهرست تحريمی خود عليه روسيه اضافه کند.

جدايی‌طلبان کنترل هفت شهر شرق اوکراين،‌از جمله شهر دونتسک را در دست دارند.

در همين حال، به گزارش ‌خبرگزاری فرانسه،‌ آقای پوتين روز شنبه از فرانسوا هولاند،‌رئيس جمهوری فرانسه،‌ خواست تا برای کاهش پيامدهای منفی بحران اوکراين در روابط مسکو و پاريس به او بپيوندد.

از سويی، به گزارش خبرگزاری ها،‌ دميتری پسکوف، سخنگوی کرملين، گفت که ولاديمير پوتين، ‌رئيس جمهوری روسيه،‌ و ديويد کامرون، ‌نخست وزير بريتانيا، روز شنبه در بازگشت مناسبات مسکو و غرب به حالت عادی ‌گفت و گو کرده اند.

او گفت که پوتين و کامرون نسبت به بازسازی مناسبات روسيه و غرب و انجام اقدامات ضروری برای حل بحران اوکراين ابراز علاقه کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ‌باراک اوباما،‌ رئيس جمهوری آمريکا،‌ روز شنبه گفت که تجاوز روسيه به اوکراين مخوف بوده و تهديد عليه جهان است.

هرمان وان رامپوی، ‌رئيس شورای اروپا،‌ نيز از روسيه خواست تا از ازسال سلاح و نيرو به شرق اوکراين خودداری کند و جدايی طلبان را برای پذيرش آتش بس تحت فشار قرار دهد. تنش در شرق اوکراين در شرايطی ادامه دارد که دو طرف حدود ۹ هفته پيش به توافقی برای برقراری آتش بس دست يافته بودند.

غرب، مسکو را به ايجاد بحران، ياری‌ رسانی به جدايی ‌طلبان در بحران هفت ماه گذشته در اوکراين متهم می‌کند. اما روسيه اتهام‌ها عليه خود را رد می‌کند.

به گزارش رويترز، رئيس شورای اروپا هشدار داد که مسکو در صورت نپذيرفتن خواسته هايی که مطرح کرد، ‌بايد در انتظار تحريم های بيشتر باشد.

در اين ميان، ‌خبرگزاری آسوشيدپرس گزارش داد که رهبران کشورهای اروپايی عضو گروه ۲۰ در حاشيه نشست بريزبن با باراک اوباما، ‌رئيس جمهوری آمريکا، در مورد درگيری بين روسيه و اوکراين گفت و گو خواهند کرد. گروه ۲۰ شامل آمريکا،‌ اتحاديه اروپا، بريتانيا، فرانسه، آلمان،‌ ايتاليا، روسيه، ژاپن،‌ چين، عربستان سعودی،‌ استراليا،‌ اندونزی، برزيل،‌ کانادا،‌ ترکيه، آرژانتين،‌ کره جنوبی، ‌هندوستان،‌ مکزيک و آفريقای جنوبی است.

XS
SM
MD
LG