لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

ابتلا به ایدز در بین زنان ایرانی «سرعت بیشتری یافته‌است»


رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ایران می‌گوید، ابتلا به ایدز در بین زنان نسبت به گذشته سرعت بیشتری یافته‌است و یک سوم از ۲۸ هزار مورد ثبت شده از ابتلا به ایدز در سال ۹۲ را زنان تشکیل داده‌اند.

به گزارش وب‌سایت وزارت بهداشت، عباس صداقت، روز یک‌شنبه ۲ آذر، گفت: «۲۸ هزار مورد ابتلا به ایدز در سال ۹۲، ثبت شد که تقریبا ۳۸٫۹ درصد از این تعداد از طریق رابطه جنسی غیرایمن، به ایدز مبتلا شده بودند.»

به گفته آقای صداقت ابتلا به ایدز در بین زنان ایران نسبت به گذشته سرعت بیشتری یافته‌است.

وی اضافه کرد: «یک سوم موارد ثبت شده به این بیماری در سال ۹۲، زنان بوده‌اند و این مسئله زمانی اهمیت ویژه پیدا می‌کند که زنان مبتلا به ایدز اگر باردار شوند، می‌توانند منجر به آلوده شدن نوزادان شده و بار سنگینی را به اقتصاد سلامت تحمیل کنند.»

وزارت بهداشت ایران، آمار مبتلایان به ایدز در سال ۹۲ را ۲۷ هزار و ۸۸۸ نفر اعلام کرده که براساس این آمار، ۸۸٫۷ درصد مبتلایان به این بیماری مرد و ۱۱٫۳ درصد زن هستند.

همچنین به گفته مسئولان وزارت بهداشت تا پایان سال ۹۱، تعداد کل مبتلایان به بیماری ایدز در کل کشور ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر بوده که ۱۰٫۲ درصد از مبتلایان به این ویروس زن بوده‌اند.

در کنار آمار رسمی وزارت بهداشت تاکنون تخمین‌های متفاوتی نیز از مبتلایان به بیماری ایدز در ایران منتشر شده‌است.

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ۶ مهر گفته بود که تخمین زده می‌شود ۱۰۰ هزار نفر در ایران به بیماری ایدز مبتلا باشند.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز، نیز ۱۴ شهریور با اشاره به پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی درباره ابتلای ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در ایران به ایدز، گفته بود که حدود ۷۰ هزار نفر از آنها یا از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند یا آن را پنهان می‌کنند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ایران در سخنان روز یک شنبه خود همچنین از فعالیت ۳۰ مرکز مشاوره ویژه «زنان آسیب پذیر» با خدمات رایگان خبر داد و افزود که این مراکز در مناطقی راه‌اندازی شده‌اند که گروه هدف آنها «زنان در معرض خطر» است.

آقای صداقت همچنین با اشاره به برنامه‌های پیشگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد گفت که اگر مادرِ مبتلا به ایدز به موقع تحت درمان‌های پیشگیری قرار گیرد و بعد از زایمان درمان‌های پیشگیری را دنبال کند، نوزاد خود را تا ۹۰ درصد از ابتلا به ایدز مصون نگه خواهد داشت.

براساس گزارش وزارت بهداشت، انتقال از طریق مادر به کودک ۳ درصد از موارد ابتلا به ایدز در سال ۹۲ را تشکیل داده‌است.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه گزارش داد که با انجام اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی، کودکان سه مادر باردارِ مبتلا به بیماری ایدز در قزوین، بدون ابتلا به این ویروس متولد شده‌اند.

مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی ایران، نیز روز دوشنبه گفت که طبق آمار سال گذشته ۳۶۰۰ نفر از مبتلایان به ایدز تحت پوشش «باشگاه‌های مثبت» هستند.

به گفته آقای رضازاده، «باشگاه‌های مثبت» برای حمایت، توانمندسازی و کاهش رفتارهای پرخطر از سوی افراد مبتلا به ایدز تاسیس شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا وی اشتغال و توانمندسازی افراد مبتلا به ایدز را مهم‌ترین اولویت این باشگاه‌ها ذکر کرد.

به گفته آقای رضازاده، ۹۰۷ نفر از تحت پوششان این باشگاه‌ها در سال ۹۲ تحت پوشش بیمه درمان قرار گرفته‌اند و ۲۷۶ نفر نیز کمک هزینه اشتغال دریافت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG