لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

«ممانعت» ایران از طرح حقوق بشر و برنامه موشکی در مذاکرات وین


یک نماینده مجلس ایران به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، از وجود «شش موضوع اختلافی» بین ایران و گروه ۱+۵ درباره زمان و چگونگی لغو تحریم‌ها خبر داده و گفت که ایران در مذاکرات اتمی اخیر «اجازه» مطرح شدن دو موضوع حقوق بشر و برنامه موشکی ایران را «نداده است».

وی همچنین به نقل از وزیر امور خارجه ایران از «کاهش اختلاف» ایران و طرف غربی بر سر رآکتور آب سنگین اراک خبر داد و گفت که تمدید مذاکرات از «اختیارات تیم مذاکره‌کننده» هسته‌ای ایران بوده است.

در همین زمینه خبرگزاری مهر به نقل از نماینده‌ای که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید که وزیر خارجه ایران در جلسه روز شنبه مجلس تاکید کرده است که اگر طرف غربی به تعهدات خود عمل نکند، «ایران هم به عقب بازگشته و غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه، هشتم آذر، با حضور در جلسه‌ غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران با گروه ۱+۵ در وین به نمایندگان ارائه کرد.

خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، به نقل از غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت، در توضیح این جلسه گفت: «ظریف در جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که ایران هیچ گاه اجازه نداد طرف مذاکره‌کننده موارد خارج از دستور از جمله حقوق بشر و برنامه موشکی را مطرح کند.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران پیشتر تاکید کرده بود که برنامه موشکی ایران هرگز سر میز مذاکرات هسته‌ای مطرح نخواهد شد.

در هفته‌های گذشته و همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران گزارش‌های متعددی از توان موشکی ایران برای «حمله به اسرائیل» و همچنین موشک‌هایی منتشر کردند که جمهوری اسلامی در اختیار گروه‌های مسلح فلسطینی و لبنانی قرار داده ‌است.

در همین زمینه یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، گفته بود که هر گونه توافق جامع اتمی با ایران باید مستلزم حذف کل توان غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم در ایران باشد و نیز موجب قطع همکاری موشکی ایران و کره شمالی شود.

نماینده رشت در مجلس روز شنبه همچنین به نقل از آقای ظریف گفت: «شش موضوع اختلافی در مورد زمان و چگونگی لغو تحریم‌ها و این که چه زمانی ایران به بازار سرمایه می‌تواند وارد شود وجود دارد.»

وی به نقل از وزیر امور خارجه ایران گفت که تمدید مذاکرات از اختیارات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بوده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای جعفرزاده تصریح کرد: «احتمال شکست مذاکرات همواره زیر ۵۰ درصد است، اما مذاکرات مسقط دشوار، تلخ و سخت بود و بیشتر جلسات با تندی شروع می‌شد و با ناراحتی و گله پایان می‌یافت.»

این گفته یادآور اظهار نظر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، است که روز پنج‌شنبه، ۲۲ آبان، مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ در پایتخت عمان را «چالشی، جدی و تلخ» خوانده بود.

در همین حال حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس ایران، گزارش وزیر امور خارجه به نمایندگان مجلس را مثبت ارزیابی کرده، اما جواد کریمی قدوسی، از نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس، گفت که گزارش آقای ظریف «مانند همیشه کلی بوده» و این جلسه برای نمایندگان «موثر» نبوده است.

همزمان با گزارش وزیر امور خارجه ایران به مجلس، سعید جلیلی، رئیس سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، توافق ژنو را«ضعیف» خواند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، وی تصریح کرد: «حفظ رژیم تحریم‌ها نشانه تداوم دشمنی با ملت ایران است و پاسخ متناسب خود را می‌طلبد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ششم آذر، ضمن اعلام عدم مخالفت خود با تمدید مذاکرات اتمی ايران با کشورهای گروه ۱+۵ بر آمادگی ایران برای پذیرش «قرارهای عادلانه و عاقلانه» تاکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG