لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

وندی شرمن «به دنبال جلوگیری از تحریم بیشتر» ایران در کنگره


سمت راست: وندی شرمن، معاون موقت وزیر خارجه آمریکا
سمت راست: وندی شرمن، معاون موقت وزیر خارجه آمریکا

دیپلمات‌های ارشد آمریکایی قصد دارند طی هفته جاری «با ارائه استدلال‌هایی قوی» از قانون‌گذاران آمریکایی بخواهند تا از افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران چشم‌پوشی کنند.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، نوشت که وندی شرمن، معاون موقت وزیر خارجه آمریکا، در صدر دیپلمات‌هایی قرار دارد که قصد دارند در این زمینه با کنگره صحبت کنند.

خانم شرمن از ماه‌ها پیش ریاست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ را بر عهده داشته‌ است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» روز سه‌شنبه گذشته نوشت که سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا، هم‌اینک به دنبال اِعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران است.

آقای منندز به «وال استریت جورنال» گفت که اگر مذاکرات با جمهوری اسلامی تا مهلت تعیین‌شده در مارس ۲۰۱۵ به توافق نهایی منجر نشود تحریم‌ها علیه ایران باید افزایش پیدا کند.

وی افزود که «تحریم‌ها باعث شد ایران به میز مذاکره بیاید و تحریم بیشتر هم باعث می‌شود ایران توافق کند».

بنا بر این گزارش، رابرت منندز قصد دارد درخواست تحریم بیشتر علیه ایران را به یک لایحه تخصیص بودجه دفاعی که هم‌اینک در دست بررسی است ضمیمه کند.

برای جلوگیری از این اقدام، وندی شرمن روز پنج‌شنبه پشت درهای بسته جلسه‌ای با اعضای کنگره خواهد داشت.

به گفته خانم شرمن، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران می‌تواند ماه‌ها تلاش سخت دیپلماتیک را با خطر شکست روبه‌رو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه درخصوص جلسه پیش‌روی خانم شرمن با کنگره به خبرنگاران گفت: «در مورد این‌ که الان وقت تحریم جدید نیست، استدلالی بسیار قوی به آنها ارائه خواهیم داد.»

وی افزود: «ما این استدلال را چه علنی، چه خصوصی و چه در تمام سطوح مطرح خواهیم کرد، چرا که قویاً به آن باور داریم.»

به گفته خانم هارف، مقام‌های ارشد قصد دارند «پیشرفت‌هایی» که طی ماه‌های گذشته در مذاکرات با ایران به‌دست آمده را برای اعضای کنگره شرح بدهند.

ایران و گروه ۱+۵ موفق نشدند تا مهلت سوم آذر (۲۴ نوامبر) به توافق نهایی در مورد مناقشه هسته‌ای خود دست یابند و مذاکرات در این خصوص قرار است از ماه دسامبر از سر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG