لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

سخنگوی وزارت ارشاد: موسیقی رپ نداشتیم و نخواهیم داشت


سخنگوی وزارت ارشاد ایران روز سه‌شنبه موسیقی رپ را «نماد موسیقی غرب و مخالف با فرهنگ ایران» خوانده و گفت که موسیقی رپ «نداشتیم و نخواهیم داشت» و تاکنون هم مجوزی برای اجرای این نوع موسیقی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی این وزارتخانه، روز سه‌شنبه، ۱۸ آذر، در این باره گفت: «ما موسیقی رپ نداشتیم و نخواهیم داشت. تا به ‌حال هم مجوزی برای برگزاری آن چه نماد موسیقی غرب و مخالف فرهنگ ایران اسلامی خوانده می‌شود صادر نشده است و بعید است که تحت این عنوان مجوزی صادر شده باشد.»

وی در عین حال اضافه کرد: «بخش موسیقی پاپ جداست و ما این نوع موسیقی را با توجه به فرهنگ خود بومی‌سازی کرده‌ایم و کنسرت‌های آن نیز اجرا می‌شود، اما موسیقی رپ ترویج ناهنجاری و بی‌بندوباری است.»

این گفته‌های سخنگوی وزارت ارشاد در حالی است که پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی این وزارتخانه، شهریورماه سال جاری در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق وعده داد که قطعات و آلبوم‌های رپ در ایران مجوز می‌گیرند.

به گفته آقای ارجمند، موسیقی رپ «ریشه در فرهنگ ایران دارد. ما در فرهنگ‌مان ترتیل‌خوانی، رجزخوانی و بحر طویل‌خوانی داریم، حتی حماسه‌سرایان ایرانی که رجزخوانی یا شاهنامه‌خوانی می‌کردند به‌نوعی از موسیقی شبه‌رپ استفاده می‌کردند».

در سال‌های اخیر، بسیاری از گروه‌های موسیقی در ایران به دلیل عدم کسب مجوز از وزارت ارشاد به شکل زیرزمینی در سبک‌های مختلف از جمله رپ و راک به فعالیت پرداخته‌ و عده‌ای از آنها به محبوبیت فراوانی هم در میان مردم دست یافته‌اند.

پیش از این همچنین اخبار متعددی از دستگیری اعضای این گروه‌ها به دست پلیس ایران منتشر شده است.

در همین حال پس از چندین هفته که اسم یانی و کنسرتی که قرار است در ایران برگزار کند بر سر زبان‌هاست، سخنگوی وزارت ارشاد روز سه‌شنبه گفت که تاکنون درخواستی برای مجوز این کنسرت به وزارتخانه ارائه نشده است.

به گفته آقای نوش‌آبادی، اگر درخواستی برای برگزاری کنسرت «یانی» ارائه شود طبق قوانین و پس از «هماهنگی با سایر نهادهای ذی‌ربط» بررسی خواهد شد.

این در حالی است که باز هم پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در آبان‌ماه گذشته از حضور «یانی» و اجرای وی در تهران و کیش طی ماه‌های آینده خبر داده بود.

«یانی» در ایران آهنگ‌ساز شناخته‌شده‌ای است و در ایران با چند کنسرت معروف مانند اجرا در «آکروپلیس» یونان و اجرا در سالن «رویال آلبرت هال» لندن شهرت دارد.

کیتارو، هنرمند سرشناس ژاپنی، به همراه گروهش‌ اواخر مهرماه به ایران رفت و چهار اجرا در تهران برگزار کرد. او قرار بود برای شب پنجم نیز به روی صحنه برود که با مخالفت اداره اماکن نیروی انتظامی روبه‌رو شد و از اجرا بازماند.

XS
SM
MD
LG