لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

تصویب بودجه ۱۱۰۰ میلیارد دلاری هزینه‌های جاری آمریکا


مجلس نمایندگان روز جمعه ۲۱ آذر بودجه ۱۱۰۰ میلیارد دلاری هزینه‌های جاری ایالات متحده آمریکا را تصویب کرد و اکنون مجلس سنا باید در فرصت بسیار کوتاهی این لایحه را به رای گذارده و آن را برای تایید به کاخ سفید بفرستد.

تصویب بودجه هزینه‌های جاری سال ۲۰۱۵ به باراک اوباما اجازه می‌دهد که بدون تعطیل کردن دستگاه‌های دولتی تا آخر سپتامبر سال آینده که پایان سال مالی است حقوق کارمندان دولت را پرداخت کند.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، بحث بر سر بودجه هزینه‌های جاری دولت با مخالفت شدید جناح‌هایی از احزاب دمکرات و جمهوریخواه روبه‌رو شده است.

نمایندگان جناح تندروی جمهوریخواهان که به «تی پارتی» معروف هستند می‌گویند در بودجه پیشنهادی تعداد بسیار کمی از مهاجران کار غیرقانونی از کشور اخراج می‌شوند.

جناح لیبرال دمکرات‌ها هم برخی از مواد گنجانده شده در لایحه بودجه ۱۷۶۰ صفحه‌ای را چراغ سبزی به بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ برای تکرار بحران مالی شش سال پیش قلمداد می‌کنند.

در مقابل هری رید، رهبر دمکرات‌ها در مجلس سنا، و میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان از اعضای حزب خود خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر به این لایحه رای مثبت بدهند تا دولت بتواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد.

مجلس نمایندگان شامگاه پنج‌شنبه و پس از چندین ساعت تاخیر با ۲۱۹ رای مثبت و ۲۰۶ رای منفی این لایحه را تصویب کرد و در عین حال به مجلس سنا ۴۸ ساعت فرصت داد تا لایحه را تصویب کند.

مجلس سنا باید در روز جمعه یا شنبه لایحه پیشنهادی را به رای گذاشته و پس از تصویب، آن را برای امضای رییس جمهوری به کاخ سفید بفرستد.

باراک اوباما و جو بایدن معاون او در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند که برخی از دمکرات‌های معترض کنگره را برای تصویب این لایحه ترغیب کنند تا از تعطیلی دستگاه‌های دولتی در ایام تعطیلات کریسمس جلوگیری شود.

جمهوریخواهان پس از تعطیلات کریسمس و سال نو مسیحی و بازگشایی کنگره، اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا را در دست می‌گیرند و امیدوارند که در دو سال باقی‌مانده به ریاست جمهوری باراک اوباما برخی از سیاست‌های مالی او را تغییر دهند.

XS
SM
MD
LG