لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

اولاند: موضع فرانسه در برابر برنامه اتمی ایران سخت باقی خواهد ماند


فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در استودیوی رادیو فرانس‌انتر
فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در استودیوی رادیو فرانس‌انتر

ریيس جمهوری فرانسه از ايران به عنوان «يک شريک مهم در کمک به برقراری امنيت در کشورهای منطقه مانند عراق و سوريه» نام برده اما تصريح کرده است که اين مسئله «قاطعيت و موضع فرانسه را برای جلوگيری از دستيابی تهران به سلاح هسته‌ای تغيير نخواهد داد.»

فرانسوا اولاند روز دوشنبه ۱۵ دی در گفت‌وگو با راديو فرانس‌انتر، تاکيد کرده است که موضع فرانسه در قبال پرونده اتمی جمهوری اسلامی همچنان «سخت» باقی خواهد ماند.

به گفته ریيس جمهوری فرانسه، تا زمانی که «انگيزه‌ها و اهداف تهران در خصوص فعاليت‌های اتمی‌اش مبهم باشد، هيچ توافقی با آن به دست نخواهد آمد».

وی همچنين در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ائتلاف با جمهوری اسلامی ایران و دولت بشار اسد در سوريه برای مبارزه با گروه‌های جهادی اسلامگرا، گفته است: «وقتی که همکاری با شيطان را شروع کنيد، ديگر خدا به کمک‌تان نمی‌آيد».

فرانسه يکی از پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد است که مدتهاست در کنار آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، با ايران بر سر برنامه اتمی آن گفت‌وگو می‌کند.

اين کشور در ماه‌های اخير موضع سرسختانه‌ای در برابر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی داشته تا جايی که رسانه‌های بين‌المللی از اختلاف ميان فرانسه و آمريکا درباره اين مسئله خبر داده‌اند.

ریيس جمهوری فرانسه در آبان ۱۳۹۲ در نخستين سفر رسمی خود به اسرائيل، به رهبران اين کشور گفته بود که پاريس «توسعه سلاح‌های اتمی را تحمل نمی‌کند و تسليم ايران نمی‌شود».

آقای اولاند در آن هنگام افزوده بود که فرانسه «به وارد کردن فشار به ايران در برنامه اتمی اين کشور ادامه می‌دهد و همواره در کنار اسرائيل می‌ايستد».

به گفته ریيس جمهوری فرانسه، توقف غنی سازی ۲۰ درصدی اورانيوم ايران، کنترل بين‌المللی بر تمام تاسيسات هسته‌ای ايران، کاهش ذخاير اورانيوم غنی شده و توقف تاسيسات آب سنگين اراک، چهار شرط پاريس برای حمايت از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی است.

XS
SM
MD
LG