لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

معاون اوباما در جلسه سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا شرکت نمی‌کند


جو بایدن
جو بایدن

دفتر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، که بر اساس قوانین آن کشور ریاست سنا را نیز بر عهده دارد، روز جمعه ۱۷ بهمن، اعلام کرد او در زمان سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره، یک برنامه سفر خارجی خواهد داشت و به جلسه رسمی نخواهد رسید.

این خبر در حالی منتشر شده است که انتقادها به حضور نتانیاهو در کنگره ایالات متحده که به دعوت رئیس مجلس نمایندگان انجام می‌شود، ادامه دارد؛ در عین حال ‌که گروهی نیز همچنان از این اقدام دفاع می‌کنند.

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، بدون اطلاع کاخ سفید و نمایندگان حزب دمکرات، از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا دعوت کرده است.

این مسئله نخست واکنش باراک اوباما، رئیس‌جمهوری، را همراه داشت که چنین سفری را «نامناسب» توصیف کرده بود.

معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، کسی‌ست که مقام رسمی او، بنا بر قوانین آن کشور، ریاست مجلس سنا (یکی از دو مجلس کنگره، در کنار مجلس نمایندگان) است. به همین دلیل او به طور معمول در سخنرانی‌های رسمی رهبران جهان در جلسه‌های مشترک کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) حاضر می‌شود و از جمله کسانی‌ست که همراه با رئیس مجلس نمایندگان، پشت رهبر در حال سخنرانی می‌نشیند.

در این تصویر از ماه مه سال ۲۰۱۱، بایدن (چپ) و بینر در سخنرانی نتانیاهو در کنگره به طور رسمی حضور دارند
در این تصویر از ماه مه سال ۲۰۱۱، بایدن (چپ) و بینر در سخنرانی نتانیاهو در کنگره به طور رسمی حضور دارند

جان بینر، که نخست‌وزیر اسرائیل را برای سخنرانی دعوت کرده، اخیرا پذیرفته که در این مورد با کاخ سفید مشورتی نکرده است. اما او در عین حال گفته است کنگره در سیاست خارجی ایالات متحده نقش دارد و می‌تواند از رهبران جهان برای سخنرانی دعوت کند.

ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا، نیز می‌گوید سفر بنیامین نتانیاهو به واشینگتن، آداب دیپلماتیک را زیر پا نمی‌گذارد.

نتانیاهو در فاصله‌ای اندک پیش از انتخابات در اسرائیل به کنگره به آمریکا می‌رود و قرار است در مورد ایران سخنرانی کند.

این موضوع علاوه بر خود رئیس‌جمهوری واکنش انتقادی گروهی دیگر از سیاستمداران ارشد آمریکا را نیز سبب شده است. از جمله نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان، که از «تاثیر منفی» این سخنرانی بر روند دیپلماسی انتقاد کرده است.

در خود اسرائیل وزارت خارجه آن کشور سه دیپلمات خود را به دلیل انتشار توئیت‌های انتقادآمیز علیه نخست وزیر و وزیر خارجه از خدمت تعلیق کرد؛ بنا بر گزارش‌ها این توئیت‌ها نیز مسئله سخنرانی در کنگره آمریکا و سردی روابط تل‌آویو و واشینگتن را در بر می‌گرفتند.

XS
SM
MD
LG