لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

اعتراض دیدبان حقوق بشر به ادامه استفاده از بمب بشکه‌ای در سوریه


دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه، پنجم اسفند، خواستار آن شد تا برای تنبیه رژیم سوریه به خاطر «ادامه استفاده آن رژیم از بمب‌های بشکه‌ای»، علیه حکومت بشار اسد در این کشور تحریم‌های مختلف و ازجمله تحریم‌های تسلیحاتی وضع شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدبان حقوق بشر می‌گوید که تحریم تسلیحاتی باعث خوهد شد تا از توانایی رژیم سوریه برای انجام حملات هوایی کاسته شود و دیگر نتواند هلی‌کوپترهای جدید خریده یا هلی‌کوپترهای موجود خود را تعمیر کند.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تاکنون دست‌کم ۴۵۰ محل آسیب‌دیده در ۱۰ شهر و روستا در استان درعا و بیش از هزار محل آسیب‌دیده نیز در شهر حلب شناسایی کرده که نشانگر استفاده وسیع بمب‌های بشکه‌ای علیه این مناطق طی سال گذشته است.

این سازمان می‌افزاید که پرتاب بمب‌های بشکه‌ای توسط هلی‌کوپترهای رژیم بشار اسد تاکنون هزاران شهروند را به قتل رسانده و این اقدام یکی از دلایل اصلی آواره شدن شمار زیادی از مردم این کشور است.

بمب بشکه‌ای بمبی است به صورت بشکه‌های بزرگ نفت یا سیلندرهای گاز که در آنها مقدار زیادی مواد منفجره و قطعات فلزی قرار داده شده و از هلی‌کوپتر پرتاب می‌شود.

به گفته ندیم حوری، معاون امور خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، حمله با این بمب‌ها در سوریه «باعث شده تا برخی شهرها و برخی محلات به طور کامل غیرقابل سکونت شود.»

طی نزدیک به چهار سال جنگ داخلی در سوریه، بیش از ۲۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر آواره شده‌اند که از آن‌ جمله ۳٫۸ میلیون نفر به ترکیه، اردن، و لبنان گریخته‌اند.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، هفته گذشته با انتشار گزارشی از شورای امنیت خواست تا جهت توقف استفاده از بمب‌های بشکه‌ای در سوریه اقدام کرده و این مسئله را در اولویت خود قرار دهد.

یک سال پیش از این، شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، خواسته‌ بود تا به حمله با بمب‌های خوشه‌ای پایان دهد.

طی ماه جاری اما بشار اسد در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری بی‌بی‌سی انجام داد ضمن تکذیب این‌ که نیروهای وی از بمب‌های بشکه‌ای و سلاح‌های هدایت‌نشده استفاده می‌کنند این‌ گونه خبرها را «قصه‌های کودکانه» توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG