لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

کری: در مورد دستیابی به توافق با ايران قول نمی‌دهم


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، با اشاره به این که نمی تواند قول بدهد که مذاکرات جاری به یک توافق با ایران منجر خواهد شد، ابراز امیدواری کرده است که این مذاکرات نتیجه داده و بتوان به «یک توافق خوب» دست یافت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جان کری روز يکشنبه اول ماه مارس (دهم اسفند) در مصاحبه با شبکه تلويزيونی «ای بی سی» گفته است که ايالات متحده بهتر است به توافقی ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای ايران اعتماد کند تا ديگر نيازمند حل اين مساله از طريق راهبرد نظامی نباشد.

وی در این مصاحبه دو روز پيش از سخنرانی بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در کنگره آمريکا، از دستيابی به توافق با ايران برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دفاع کرده است.

با اين حال وزير امور خارجه آمريکا ضمن استقبال از سخنرانی نخست وزير اسرائيل در کنگره آمريکا ابراز اميدواری کرد است که مساله سخنرانی وی به یک «فوتبال سياسی» بزرگ تبدیل نشود.

وزير امور خارجه آمريکا در همين حال گفته است که با بنيامين نتانياهو روز شنبه در خصوص مذاکرات هسته ای ايران صحبت کرده است.

بنیامین نتانیاهو با قبول دعوت جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، قرار است روز سوم مارس، ۱۲ اسفند، در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان آمریکا درباره «خطرات برنامه اتمی ایران» سخنرانی کند.

جان کری در ادامه مصاحبه با «ای بی سی» در خصوص مذاکرات هسته ای با ايران گفته است: بهتر است اين مساله (جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای ) از طريق ديپلماسی حل بشود تا با استفاده از راهبرد نظامی، چرا که می بايست بارها و بارها آن را تکرار کنيد، حال آن که همه معتقدند رويکرد (نظامی) را می بايست پس آن از تمام شدن تمامی فرصت های ديپلماتيک، به کار گرفت.

با اين حال وزيرامور خارجه آمريکا با اشاره به این که نمی تواند قول بدهد که توافق با ايران قطعا حصول خواهد شد، گفته است:« اما می خواهیم این مساله را بیازماییم که آيا ديپلماسی می تواند مانع ساخت سلاح (هسته ای) بشود يا نه.»

جان کری گفته است: ما بارها گفته ايم که توافق نکردن بهتر از يک توافق بد است . ما قطعا توافق بد نخواهيم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: اميدورای ما اين است که ديپلماسی نتيجه بدهد. با توجه به موفقيت در توافق موقت (در ژنو)، بهتر است از برمبنای همین اعتماد کنيم تا ببينيم می توانيم به یک توافق خوب مشابه برای آينده به دست بیاوریم يا نه.

قرار است دور بعدی مذاکرات هسته ای ايران و گروه پنج بعلاوه يک، ۱۴ اسفند (پنجم مارس)، در شهر مونتروی سوئيس برگزار شود.

XS
SM
MD
LG