لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

احمد خاتمی: آتش‌بازی چهارشنبه آخر سال حرام شرعی است


احمد خاتمی ، امام جمعه تهران
احمد خاتمی ، امام جمعه تهران

امام جمعه موقت تهران برگزاری آیین چهارشنبه‌سوری یا به گفته او «آتش‌بازی چهارشنبه آخر سال» را از نظر شرعی «حرام» دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۲ اسفند گفت: «شاد بودن به معنی شکستن خطوط خدا نیست که این شادی‌زُدا است نه شادی‌زا.»

وی اضافه کرد: «آتش‌بازی چهارشنبه آخر سال یکی از این مسائل است... آتش بازی هیچ منشأیی ندارد و تجاوز به حقوق دیگران است و از نظر شرعی ایذای مؤمنان حرام است.»

آقای خاتمی تأکید کرد: «نکته دیگر اینکه امسال عید ما در زمانی است که بچه‌های فاطمه عزادارند، فاطمه در بستر شهادت است. ما همیشه شادی و غممان را با اهل بیت تنظیم کرده‌ایم.»

پیش از این نیز شماری از روحانیون بلندپایه ایران برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری را غیر اسلامی و یا حرام دانسته‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۸۸ فتوایی منتشر کرد که در آن آمده بود که مراسم چهارشنبه‌سوری «علاوه بر آنکه هیچ مبنای شرعی ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادی است که مناسب است از آنها اجتناب شود.»

آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید نیز در سال ۸۹، گفته بود: «چهارشنبه‌سوری یک سنت خرافی است، نباید سنت خرافی را احیا کنیم. از همه این‌ها گذشته این مراسم اسراف در مال است و نباید در مال اسراف کرد.»

عبدالله جوادی آملی، از روحانیون مشهور نیز در سال ۹۲ گفته بود که شلیک تیر هوایی و ترقّه زدن «از مصادیق اتلاف مال و لهو بوده و حرام است.»

وی افزوده بود: «این همان غائله سنّت سیّئه چهارشنبه‌سوری است که تماماً حرام است و اگر کسی جایی را بسوزانند، یا به فردی آسیبی بزند، تمامی آنها را ضامن است.»

طی سال‌های اخیر همچنین با نزدیک شدن به پایان سال خورشیدی مقام‌های قضایی و انتظامی ایران همواره در خصوص برخورد با تجمع‌کنندگان مراسم چهارشنبه‌سوری هشدار داده‌اند.

تقی مهری، رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی ایران، روز یکشنبه سوم اسفندماه گفته‌است که برپایی تجمع برای برگزاری «آیین چهارشنبه‌سوری» ممنوع است و نیروهای انتظامی اجازه برگزاری تجمع در این روز را نمی‌دهند.

XS
SM
MD
LG