لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

نماینده رهبر در امور حج: تجاوز دروغ است؛ رسانه‌ها شیطنت کردند


علی قاضی عسکر
علی قاضی عسکر

یک روز پس از آن که ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران در بیانیه‌ای رسمی «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی در عربستان سعودی را «روند سیستماتیک و بسیار خطرناک» خواند، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج می‌گوید که حادثه جده نه تجاوز، بلکه «اقدام برای تعرض و آزار جنسی بوده» است.

در همین حال حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ایران، نیز از عذرخواهی «شفاهی و غیررسمی» دولت عربستان خبر داده و در عین حال گفت که تا زمان عذرخواهی رسمی عربستان، سفر حج عمره انجام نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی قاضی عسکر، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج، روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین، از «شیطنت برخی افراد، سایت‌ها و رسانه‌ها در تحریف» حادثه جده «گلایه» کرد.

وی ضمن «دروغ» خواندن خبر تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه شهر جده تاکید کرد که این حادثه «تجاوز نبوده، بلکه اقدام برای تعرض و آزار جنسی بوده است».

آقای قاضی عسکر اضافه کرد: «برخی افراد از روی بی‌اطلاعی و یا خدای ناکرده تسویه حساب‌های شخصی و سیاسی مطالبی را مطرح کرده و می‌ کنند که خانواده‌های این دو نوجوان را متأثر و پریشان کرده است.»

روز دوشنبه، ۱۷ فروردین، معاون وزیر خارجه ایران خبر داد که در هفته دوم تعطیلات نوروز، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، ماموران فرودگاه جده به بهانه مشکوک‌ شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

در همین زمینه سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، روز دوشنبه خواست که از عنوان «تجاوز» درباره حادثه جده استفاده نشود.

در همین حال احمد امیرآبادی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با اشاره به برگزاری جلسه مشترکی با حضور نماینده قوه قضائیه، سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه نیز گفته بود که «در این جلسه خانواده دو نوجوان مورد تعرض تأکید کردند که تجاوز رخ نداده و بیشتر آزار و اذیت و بی‌حرمتی بوده ‌است».

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران روز سه‌‌شنبه، ۲۵ فروردین، «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی را «یک روند سیستماتیک و بسیار خطرناک» خوانده و این اتهام را مطرح کرد که این اقدام بر اساس «فتوای» یکی از «امامان جماعت جده» انجام شده است.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج و زیارت روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: « شیطنت‌های بسیار گسترده‌ای در این زمینه رخ داد و عده‌ای شعر سروده و به خانه خدا و مسجدالحرام اهانت کردند. برخی حج... را به سُخره گرفتند و برخی دیگر عنوان مقدس حاجی را زیر سوال برده و به حاجیان اهانت کردند.»

پس از حادثه جده برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مطالبی را در اعتراض به انجام سفر حج منتشر و پیشنهاد کردند که هزینه‌های این سفرها صرف بازدید از آثار تاریخی و مذهبی ایران شود.

آقای قاضی عسکر آن چه را «شیطنت‌های خبری برخی رسانه‌ها» نامید نیز «هدایت‌شده و در راستای اهداف دشمن» دانست.

وی اضافه کرد: «برخی مسائل قومی و طایفه‌ای را مطرح کرده و این حادثه را به جنگ عرب و عجم تبدیل کردند، برخی دیگر با سوء استفاده از این موقعیت به اهانت به مقدسات دیگر مذاهب اسلامی روی آوردند.»

صدها معترض به «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی در عربستان، روز شنبه، ۲۲ فروردین، در مقابل سفارت اين کشور در تهران تجمع کردند.

به دنبال این حرکت اعتراضی، برخی از وب‌سایت‌های خبری در ایران از جمله وب‌سایت انتخاب برخی پلاکاردهای استفاده شده در این تجمع را توهین به اعراب دانستند.

از سوی دیگر، به گزارش وب‌سایت نامه‌ نیوز، محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان، گفته است: «ملت ایران با آن عظمت و بزرگی مورد تحقیر یک مشت سوسمارخور قرار می‌گیریم که اکنون صاحب فرهنگ کشتار مردم و جنایت و بداخلاقی‌ها علیه مسلمانان شده‌اند.»

آقای قاضی عسکر روز چهارشنبه همچنین گفت: «باید منتظر اقدام سریع مسئولان عربستانی بمانیم که اگر اقدام مناسبی صورت دادند، عمره از سر گرفته شود اما اگر اقدامی صورت ندهند، طبیعتا عمره به صورت تعلیق شده باقی خواهد ماند.»

وی پیش از این که ایران سفر حج عمره برای ایرانیان را معلق کند در این باره گفته بود: «ما نمی‌توانیم حج را تعطیل کنیم... عربستان به دنبال برخوردهای خصمانه علیه ماست. ما نباید خودمان زمینه ایجاد محدودیت‌ها را فراهم کنیم.»

به گفته علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، سفر حج عمره تا زمان محاکمه و مجازات مجرمانِ «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی در عربستان سعودی متوقف می‌شود و پروازهای ایران نیز انجام نخواهد شد.

در همین حال حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ایران، روز سه‌شنبه از عذرخواهی «شفاهی و غیررسمی» دولت عربستان خبر داده و گفت که تا زمان عذرخواهی رسمی عربستان اعزام مسافران حج عمره انجام نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی اضافه کرد: «دو پلیس خاطی سعودی دستگیر شده‌اند، اما تا این لحظه هنوز محاکمه و به مجازات نرسیده‌اند.»

آقای نوش‌آبادی تاکید کرد: «حتی پس از عذرخواهی رسمی دولت عربستان و مجازات پلیس‌های سعودی، اعتماد ایرانیان به سعودی‌ها به راحتی بازنخواهد گشت و این مسئله یقینا روی تعداد مشتاقان زیارت خانه خدا تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.»

وزارت کشور عربستان سعودی می‌گوید که رسیدگی به پرونده دو مامور پلیس متهم به «تعرض جنسی» به دو پسر نوجوان ایرانی در فرودگاه جده در جریان است.

خبرگزاری عربستان به نقل از سخنگوی وزارت کشور گفته است که رسیدگی به اتهام این دو نفر بلافاصله پس از ایراد اتهام به آنها آغاز و به سفیر ایران در ریاض نیز اطلاع داده شده است.

XS
SM
MD
LG