لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

بشار اسد: در سوریه، نیروی نظامی ایرانی وجود ندارد


بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه

بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، در مصاحبه‌ای تازه، گفت که وی از حزب‌الله لبنان برای نبرد در کنار نیروهای دولت سوریه دعوت کرده‌ است، اما در عین حال حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بشار اسد روز دوشنبه، ۳۱ فروردین، در مصاحبه با کانال تلویزیونی «فرانس ۲» گفت: «از حزب‌الله دعوت کردیم، اما از ایرانی‌ها نه. هیچ نظامی ایرانی در سوریه نیست و آنها هیچ نیرویی نفرستاده‌اند.»

این اظهارات بشار اسد در حالی بیان می‌شود که یک روز پس از این مصاحبه، خبرگزاری تسنیم از مرگ یکی از نیروهای مسلح ایرانی به نام «هادی کج‌باف» در سوریه خبر داد.

این خبرگزاری نوشت که «هادی کج‌باف که مسئولیت سازمان‌دهی و آموزش برخی از نیروهای مدافع حرم را در سوریه بر عهده داشت» به دست نیروهای داعش در منطقه بصری الحریر استان درعا کشته شده‌ است.

پیش از این نیز اخبار متعددی مبنی بر اعزام سازمان‌یافته اعضای بسیج و سپاه پاسداران به سوریه در قالب گردان‌های «مدافع حرم حضرت زینب» و کشته شدن نظامیان ایرانی در این درگیری‌ها و تشییع و تدفین پیکر آنها در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی به آنها واکنش روشنی نشان نداده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون به طور رسمی حاضر به تأئید حضور میدانی نیروهای سپاه و بسیج در سوریه برای شرکت در جنگ به سود بشار اسد نشده‌اند٬ با وجود این‌ که در این باره مستندی دو قسمتی نیز منتشر شده‌ است.

بشار اسد: نیروی ائتلاف علیه داعش در کارش جدی نیست

بشار اسد در مصاحبه طولانی خود با «فرانس ۲» همچنین دست داشتن در حملات شیمیایی ماه گذشته به مناطقی در استان ادلب سوریه را تکذیب کرد.

او همچنین ایالات متحده را متهم کرد که بر ایجاد گروه موسوم به حکومت اسلامی نظارت داشته‌ است.

رئیس‌ جمهوری سوریه گفت: «داعش در سال ۲۰۰۶ تحت نظارت آمریکایی‌ها در عراق ایجاد شد. داعش پس از آن از عراق به سوریه آمد، زیرا هرج و مرج یک امر مسری است.»

بشار اسد نیروی ائتلاف که علیه گروه داعش حملات هوایی می‌کند را «جدی» ندانست و گفت که «اگر تعداد حملات هوایی نیروهای ائتلاف متشکل از ۶۰ کشور را با کشور کوچک ما مقایسه کنید می‌بینید که بعضی روزها تعداد حملات هوایی که ما انجام می‌دهیم ۱۰ برابر حملات نیروی ائتلاف است».

وی با اشاره به حملات هوایی نیروی ائتلاف در اطراف شهر کوبانی (عین‌العرب در عربی) افزود: «چهار ماه طول کشید تا آن شهر کنار مرز ترکیه که در رسانه‌هایشان به آن کوبانی می‌گویند را آزاد کنند. چطور می‌شود گفت که این ائتلاف مؤثر است؟»

آقای اسد اضافه کرد: «آنها جدی نیستند و برای همین هم کار آنها کمکی به هیچ‌ کس در منطقه نمی‌کند.»

بشار اسد در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا دولت وی از بمب بشکه‌ای علیه شهروندان استفاده می‌کند پرسید که «بمب بشکه‌ای چیست؟»

از زمان آغاز درگیری‌ها در مارس سال ۲۰۱۱ در سوریه، تاکنون بیش از ۲۱۵ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند و مناطق گسترده‌ای از این کشور با ویرانی روبه‌رو شده‌ است.

XS
SM
MD
LG