لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

واکنش ایران به ممانعت عربستان از فرود هواپیمای ایرانی در یمن


سخنگوی وزارت خارجه ایران ممانعت هواپیماهای نظامی عربستان را از فرود هواپیمایی که به گفته او «حامل کمک‌های دارویی» ایران بود، در فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، اقدامی «کاملا غیرانسانی و کینه‌توزانه» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، روز چهارشنبه، ۹ اردیبهشت، از سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه صلیب سرخ جهانی خواست تا زمینه‌های لازم برای ارائه کمک‌های غذایی و دارویی به مردم یمن را فراهم آورند.

وی همچنین هدف از «تحرکات نظامی هواپیماهای سعودی» را «وارد ساختن فشار هرچه بیشتر به مردم بی‌گناه» دانست.

جنگنده‌های عربستان سعودی روز سه‌شنبه، هشتم اردیبهشت، به منظور جلوگیری از فرود یک هواپیمای ایرانی در فرودگاه صنعا، باند این فرودگاه را بمباران کردند.

ژنرال احمد عسیری، سخنگوی ارتش عربستان، در همین روز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ضمن تایید این خبر گفت که هواپیمای ایرانی برای فرود در فرودگاه صنعا با ائتلاف منطقه‌‌ای هماهنگ نکرده بود.

در همین حال خلبان هواپیمای ایرانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری صداوسیما شرح داد که ۲۰ دقیقه پس از ورود به فضای یمن مسئولان فرودگاهی این کشور به او اطلاع داده‌اند که عربستان اجازه فرود هواپیمای ایران در صنعا را صادر نکرده است.

آقای صداقت‌نیا، خلبان، اضافه کرد: «ما اعتنا نکردیم و به پرواز ادامه و پاسخ دادیم که هواپیمای ما شامل مواد دارویی و تجهیزات پزشکی است و همه مجوزهای بین‌المللی و قانونی آن وجود دارد و اگر غیر از این بود می‌توانید در فرودگاه صنعا، ما را بازخواست کنید.»

وی با اشاره به این که پس از این پاسخ، دو جنگنده اف ۱۵ سعودی به هواپیمای ایرانی نزدیک شده و «اقدام به حرکت‌های خطرناک در جلو و بال هواپیما» کرده‌اند افزود: «جنگنده‌های سعودی به قدری به ایرباس ۳۱۰ نزدیک شده بودند که حتی دست تکان دادن آنها به نشانه تهدید قابل رویت بود و ما از این اقدام آنان عکس گرفتیم.»

خلبان هواپیمای ایرانی با اشاره به درخواست از برج مراقبت فرودگاه صنعا برای فرود گفت که در نهایت این هواپیما پس از بمباران فرودگاه صنعا توسط جنگنده‌های عربستانی مجبور به بازگشت به ایران شده است.

عربستان سعودی سوم اردیبهشت نیز با «تهدید نظامی» به یک هواپیمای ایرانی اجازه فرود در فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، را نداده و این هواپیما به ناچار در فرودگاه بندرعباس فرود آمده بود.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، روز یک‌شنبه، ششم اردیبهشت، در همین باره گفته بود که رفتار عربستان در «محاصره یمن» و آن چه «ممانعت از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه» توصیف کرد بی‌واکنش نخواهد ماند.

در ادامه جنگ لفظی میان دو کشور ایران و عربستان بر سر یمن، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز روز چهارشنبه گفت که «برخورد نامناسب سعودی‌ها با هواپیمای ایران می‌توانست هستی عربستان را به مخاطره بیندازد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین نقوی حسینی تاکید کرد: «ما مطمئن هستیم که اگر جنگنده‌های سعودی دچار خبط و اشتباه علیه هواپیمایی ایرانی می‌شدند، شاید اکنون شرایط عربستان به موجب پاسخ قاطع ایران دگرگون شده بود.»

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی از روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، حملات هوایی خود به شورشیان حوثی در مرکز و جنوب یمن را تنها یک روز پس از اعلام خاتمه آن، بار دیگر از سرگرفت.

عربستان می‌گوید که برای جلوگیری از نفوذ ایران دست به این حملات زده است.

مقامات ایران که خود به حمایت از حوثی‌های یمن متهم هستند بار‌ها به مداخله نظامی عربستان در یمن اعتراض کرده و پیش‌بینی کرده‌اند که اقدام عربستان سعودی شکست خواهد خورد.

شورشیان شیعه حوثی سال گذشته با یورش به صنعا، دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری قانونی یمن از منظر سازمان ملل، را سرنگون کردند.

آقای منصور هادی در فوریه گذشته به شهر عدن در جنوب یمن گریخت و به دنبال پیشروی شورشیان به عربستان پناهنده شد.

XS
SM
MD
LG