لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

حمله تند خامنه‌ای به آمریکا: «با مذاکره زیر شبح تهدید موافق نیستم»


رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر این که با مذاکراتی که «زیر شبح تهدید باشد» موافق نیست، از تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران خواست که «از عظمت و هیبت ملت ایران... دفاع کنند و زیر بار هیچ تحمیل، زور، تحقیر و تهدیدی نروند».

به گزارش وب‌سایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، وی روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت، در دیدار با گروهی از معلمان گفت: «همین چند روز گذشته دو مسئول رسمی آمریکا تهدید کردند که حمله‌نظامی می‌کنیم؛ اولاً که غلط می‌کنید. ثانیاً من در زمان رئیس جمهور قبلی آمریکا که تهدید می‌کرد هم گفتم که دوران بزن و دررو تمام شده.»

وی اضافه کرد: «ملت ایران کسی را که تعرضی بکند رها نمی‌کند.»

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد: «این قابل قبول نیست که همزمان با مذاکرات، طرف مقابل دائماً تهدید کند.»

جو بايدن، معاون اول رئيس جمهوری آمريکا، روز پنج‌شنبه، ۱۰ ارديبهشت، حمله به ايران را «ريسکی» خواند که «هنوز امکان دارد» آمریکا انجامش بپذیرد.

پیش از آن نیز مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به تهران هشدار داده بود که علی‌‌رغم تصمیم مسکو برای انتقال سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران، گزینه نظامی برای بازداشتن تهران از «دستیابی به سلاح هسته‌ای» همچنان به قوت خود باقی است.

پس از این سخنان، آقای خامنه‌ای روز یک‌شنبه، ۳۰ فروردین، با ذکر این که «طرف مقابل با وقاحت» مرتب ایران را تهدید نظامی می‌‌کند پاسخ داد که «این غلط اضافی را می‌کنند، بعد می‌گویند جمهوری اسلامی توان دفاعی نداشته باشد.»

روز چهارشنبه همچنین حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت که جنگ با ایران «جهان اسلام را در مقابل آمریکا بسیج می‌کند».

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود همچنین از تیم مذاکره ایران خواست که در مذاکرات با گروه ۱+۵ «خطوط قرمز و اصلی را به دقت رعایت کنند» و افزود: «ان‌شاءالله از این خطوط عبور نخواهند کرد.»

وی همچنین گفت که آمریکایی‌ها برای آن که در کارنامه خود به گفته او «یک نقطه اساسی» مطرح کنند، «به‌شدت نیازمند این هستند» که بگویند «ما ایران را سر میز مذاکره آوردیم و برخی موضوعات را به او تحمیل کردیم».

آقای خامنه‌ای تاکید کرد: «ما تمایل داریم که مذاکرات به سرانجام برسد و تحریم‌ها برداشته شوند، اما این بدان معنا نیست که اگر تحریم‌ها برداشته نشوند، ما نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم.»

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۹ اردیبهشت، نیز با اذعان به این که تحریم‌های غرب باعث «بروز مشکلات» در کشور شده تاکید کرده بود که «کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست».

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مداخله نظامی عربستان در یمن گفت کهآمریکا از به گفته او «این جنایت عظیم» حمایت می‌کند.

وی با تأکید بر این که آمریکا در میان ملت‌های منطقه «هیچ آبرویی ندارد» افزود: «آمریکایی‌ها بدون آن که خجالت بکشند، از کشتار مردم یمن حمایت می‌کنند، اما ایران را که به دنبال کمک دارویی و مواد غذایی به مردم یمن است، متهم به دخالت در این کشور و ارسال سلاح می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد: «یمنی‌ها به سلاح ما احتیاج ندارند؛ همه‌ پادگان‌های یمن در اختیار گروه انصارالله است.»

آقای خامنه‌ای پیش از این نیز حمایت آمریکا از بمباران‌های عربستان در یمن را «نمونه‌ای از رفتار ناامن‌کننده دنیا» دانسته بود.

روابط ایران و عربستان، به‌‌‌ویژه در هفته‌های اخیر، بر سر یمن تیره‌تر شده و وزارت خارجه ایران در دو هفته گذشته دو بار کاردار عربستان در تهران را برای اعتراض به حمله به حوثی‌ها و جلوگیری از فرود هواپیماهای ایرانی در صنعا احضار کرده است.

XS
SM
MD
LG