لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

حوثی‌ها آخرین پایگاه عمده هواداران منصور هادی را در عدن «تصرف کردند»


شبه نظامیان شیعه حوثی به رغم بمباران‌های عربستان سعودی، روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت وارد منطقه التواهی در شهر عدن شدند که آخرین پایگاه عمده نیروهای هوادار عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، در جنوب این کشور بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ساکنان شهر عدن گفته‌اند که درگیری میان شبه نظامیان حوثی و هواداران منصور هادی همچنان در جریان است. آقای هادی ماه پیش از عدن به عربستان گریخت.

منطقه التواهی محل استقرار خانه‌های سازمانی دولتی، مقر ریاست جمهوری، دفا‌تر امنیتی و بندر اصلی عدن است. به گفته ساکنان محلی، سقوط این منطقه به معنای تسلط کامل حوثی‌ها بر کل این بندر جنوبی یمن است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش مشابهی از سقوط این منطقه به دست حوثی‌ها منتشر کرده است.

اما با اوج گرفتن جنگ یمن، نگرانی‌ها نیز درباره سرنوشت غیرنظامیانی که در میانه جنگ گرفتار شده‌اند، بیشتر شده است.

در همین راستا جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که در سفر خود به ریاض از مقامات عربستان سعودی خواهد خواست که عملیات نظامی در یمن را به منظور فراهم آوردن «کمک‌های انسان‌دوستانه» برای جنگ‌زدگان به‌طور موقت متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر خود به عربستان که چهارشنبه شب انجام می‌شود، گفت: «ما درباره امکان وقفه [در حملات هوایی] و چگونگی آن بحث خواهیم کرد. به شدت نگران شرایط انسانی در یمن هستیم... در حال حاضر بحرانی که حل آن ضروری است، بحران انسانی است».

وی همچنین اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا ۶۸ میلیون دلار برای کمک به مردم یمن در نظر گرفته است.

ریاض پیش از این اعلام کرده بود که در حال بررسی گزینه توقف حملات هوایی به یمن است تا کمک‌های انساندوستانه به این کشور برسد. آن‌چه از یمن گزارش می‌شود نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت غیرنظامیان را افزایش داده است.

روز چهارشنبه گزارش شد که ۴۰ شهروند غیرنظامی یمن به هنگام فرار از شهر جنوبی عدن از مسیر دریا کشته شده‌اند.

یکی از مقامات درمانی یمن، شورشیان حوثی را متهم به این کشتار کرده و گفته است که شورشیان حوثی در جریان بمباران یک اسکله مخصوص ماهی‌گیران و یک کرجی، ۶۷ نفر را نیز زخمی کرده‌اند.

آماری که سازمان ملل متحد منتشر کرده است نشان می‌دهد که از ۲۸ اسفند گذشته تاکنون دست‌کم هزار و ۲۰۰ نفر در یمن کشته شده‌اند که تقریبا نیمی از آنان غیرنظامی هستند.

این سازمان همچنین برآورد کرده که ۲۰ میلیون نفر یا ۸۰ درصد جمعیت یمن با کمبود غذا مواجه هستند.

XS
SM
MD
LG