لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

جزایری: حمله به کشتی امدادی ایران منطقه را به جنگ می‌کشاند


مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران
مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت هشدار داد که حمله به کشتی «کمک‌رسان» ایران که به مقصد یمن در حرکت است، منطقه را به جنگ می‌کشاند.

مسعود جزایری در مصاحبه با شبکه عرب زبان «العالم» در پاسخ به این پرسش که «در صورت ممانعت عربستان از رسیدن کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به سواحل یمن، پاسخ چه خواهد بود»، هشدار داد: «من صراحتا اعلام می‌کنم که خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران حد و اندازه‌ای دارد».

به گزارش خبرگزاری فارس، وی خطاب به ایالات متحده آمریکا و عربستان گفت: «چنانچه بیش از این بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کمک رسانی به کشورهای منطقه ایجاد مزاحمت کنند، چه بسا آتشی به پا شود که مهار آن قطعا از دست آن‌ها خارج خواهد شد».

سخنان این فرمانده نظامی درباره «ایجاد مزاحمت برای کمک رسانی ایران» اشاره‌ای است به بمباران فرودگاه صنعا در روز هشتم اردیبهشت توسط جنگنده‌های عربستان سعودی به منظور جلوگیری از فرود یک هواپیمای باری ایران و همچنین هشدار آمریکا نسبت به حرکت «کشتی امدادرسانی» ایران به سوی یمن که خبر آن روز سه شنبه اعلام شد.

ایران به شدت به بمباران فرودگاه صنعا اعتراض کرد و کاردار عربستان در تهران را به وزارت امور خارجه فراخواند. این در حالی است که ژنرال احمد عسیری، سخنگوی ارتش عربستان، گفته بود که هواپیمای ایرانی برای فرود در فرودگاه صنعا با ائتلاف منطقه‌ای هماهنگ نکرده بود.

یمن از چند هفته پیش از سوی جنگنده‌های عربستانی و ائتلاف منطقه‌ای به دلیل پیشروی‌های شبه نظامیان شیعه حوثی هدف بمباران‌های سنگین قرار گرفته است.

هلال احمر ایران هفته گذشته اعلام کرد که کشتی «ایران شاهد» حاوی دو هزار و ۵۰۰ تن کمک‌های بشردوستانه را روانه کشور یمن می‌کند. یک فرمانده نظامی ایران نیز گفت که این کشتی برای رسیدن به یمن از سوی ناوگروه سی‌و چهارم ارتش حفاظت می‌شود.

آمریکا روز سه شنبه از جمهوری اسلامی ایران خواست که کشتی «ایران شاهد» را به جای یمن به سمت جیبوتی، هدایت کند، جایی که سازمان ملل متحد مرکزی را برای توزیع کمک‌های انسانی دایر کرده است.

مسعود جزایری در سخنان روز سه شنبه خود ابراز امیدواری کرد که «حداقل کمک‌ها به مردم یمن برسد» و به آمریکا و عربستان هشدار داد که «در غیر این صورت باید منتظر اقدام‌های دیگری» باشند، «البته اجازه دهید که در آینده راجع به این اقدام‌های دیگر صحبت کنیم».

وی حاکمان عربستان را «افراد تازه کار» خواند و گفت که این کشور «در حال انجام جنگی نیابتی از طرف آمریکایی‌ها و برخی قدرت‌های سلطه‌گر اروپایی و صهیونیسم بین الملل در یمن است».

جمهوری اسلامی ایران متهم است که سلاح و سایر تجهیزات نظامی در اختیار شورشیان حوثی قرار می‌دهد که شهریور سال گذشته با پیشروی در خاک یمن توانستند صنعا، پایتخت، را به تصرف خود در آورند.

این گروه به رغم بمباران گسترده جنگنده عربستان در حمایت از نیروهای هوادار عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، هفته گذشته توانست بر بخش‌های عمده‌ای از شهر عدن در نزدیکی تنگه باب المندب مسلط شود.

XS
SM
MD
LG