لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

ظريف: در صورت پايبندی همه طرف‌ها به تفاهم «لوزان» به توافق می‌رسيم


محمد جواد ظریف در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در مسکو.
محمد جواد ظریف در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در مسکو.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، گفته است درصورت پايبندی همه طرف های حاضر در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به تفاهم «لوزان»، امکان دستيابی به توافقی جامع و نهايی وجود دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ۱۴ خردادماه واحد مرکزی خبر، محمد جواد ظريف در حاشيه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در مسکو و در مصاحبه با «المنار»، گفت: اگر طرف های مذاکره به توافق های صورت گرفته در لوزان پايبند باشند به توافق نهايی دست پيدا می کنيم.

وی در پاسخ به اين پرسش که «آيا تصور می کنيد مذاکرات هسته ای در مهلت مقرر به يک نتيجه مثبت نهايی دست پيدا خواهد کرد؛» اظهار داشت: ما برای همه مسائل موجود راه حلی يافته ايم و هم اکنون در مرحله نگارش اين توافق هستيم. به نظر من هميشه راهکاری برای نگارش توافق در خصوص مسائل فنی هسته ای پيدا می شود اما آنچه که حصول پيشرفت در نگارش توافق را با مشکل مواجه می کند زياده خواهی ها يا همان تلاش برای طرح مسائل جديد است.

وزير امور خارجه ايران همچنين ابراز اميدواری کرده است: اگر همه طرف های مذاکره به توافق هايی که در لوزان به دست آمده پايبند باشند و برای مشخص ساختن جزئيات اين توافقات تلاش کنند می توانيم گام های رو به جلويی داشته باشيم و به توافق دست پيدا کنيم.

ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان (اعضای گروه ۱+۵ ) روز ۱۳ فروردين در لوزان سوييس با انتشار بيانيه‌ای اعلام کردند که «چارچوب» های توافق نهايی را مشخص کرده‌اند.

بر اساس تفاهم لوزان، دامنه برنامه هسته‌ای ايران محدود خواهد شد تا در قبال آن تحريم‌های اتحاديه اروپا و ايالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی لغو شود.

ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ تا ۱۱ تير مهلت دارند تا به يک توافق نهايی و جامع در خصوص برنامه هسته‌ای ايران دست يابند.

بعيدی نژاد: برنامه ريزی فشرده ايران و ۱+۵ برای ادامه مذاکرات

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، معاونان وزير خارجه ايران پس از رايزنی با همتايان بريتانيايی، آلمانی و فرانسوی خود در روز پنجشنبه، با هلگا اشميد معاون هماهنگ کننده سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز مذاکره کردند.

طبق اين گزارش، مجيد تخت روانچی و عباس عراقچی صبح پنج شنبه و پيش از نشست عمومی با معاونان وزيران خارجه ۱+۵ با اشميد جلسه ای هماهنگی برگزار کرده بودند.

پس از نشست عمومی با ۱+۵ که دو ساعت و نيم طول کشيد ديدارهای دو و چند جانبه در روز پنجشنبه برگزار شد.

در همين حال، حميد بعيدی نژاد، عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران، در خصوص مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ در روز پنجشنبه در وين گفته است : اعضای گروه ۱+۵ مباحث باقيمانده برای حل و فصل را پيچيده و زمانبر دانستند و خواستار برنامه ريزی فشرده برای مذاکرات در فرصت باقيمانده شدند.

اين عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران در خصوص مذاکرات صبح روز پنجشنبه ايران و ۱+۵ در صفحه اينستاگرام خود نوشته است:نمايندگان کشورهای آمريکا، آلمان، فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و اتحاديه اروپا با اشاره به ضرورت دستيابی به تفاهم در چارچوب زمانبندی تعيين شده، تاکيد کردند که حل و فصل مباحث باقيمانده با توجه به پيچيدگيهای اين مباحث و زمان زيادی که بايد به حل آنها اختصاص يابد، نياز به تلاش مضاعف از سوی همگان دارد. قرار شد روشهای برنامه ريزی فشرده تر مذاکرات در دوره باقيمانده، از طرف تمامی اعضا مورد بررسی بيشتر قرارگيرد.

يکی از موضوعات باقيمانده در خصوص برنامه هسته‌ای ايران، «ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ايران» يا PMD است که به گفته یکی از اعضای بلندپايه تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران «يک سری راه حل‌ها» برای حل موضوع ارائه شد، و«يک راه حل که طرف مقابل مطرح کرد اين بود که ليستی از افراد و مراکز مشخص شود و آژانس بتواند به آنها دسترسی مديريت شده داشته باشد».

در همین مینه، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۴ خرداد، تاکید کرد که در صورت پذیرش پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌‌پی‌‌تی از سوی ایران، بخشی از توافق نهایی با گروه ۵+۱ پذیرش «دسترسی‌های مدیریت‌شده» خواهد بود.

آقای عراقچی با تاکید بر این که ایران «بازرسی و بازدید» از مراکز «غیر هسته‌ای» نظامی یا غیرنظامی را «قبول» نمی‌کند، در عین حال افزود: «آن چه در قالب پروتکل الحاقی مطرح است بحث دسترسی مدیریت‌شده به این مراکز است.»

این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران و بازرسی از مراکز نظامی ایران را منتفی دانسته و امیرعلی حاجی‌زاده، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، نیز بازرسی از این مراکز «تحت هر عنوانی» را «در حکم جاسوسی»‌ ارزیابی کرده است.

XS
SM
MD
LG