لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌رود


یوکیا آمانو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین خبر می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۰ تیر تأیید کرده‌است که یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس، در همین روز به تهران می‌رود تا طی روز پنج‌شنبه با رئیس جمهوری ایران و دیگر مقام‌های ارشد ایرانی دیدار و گفت‌وگو کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار اعلامیه‌ای مطبوعاتی در این خصوص، می‌نویسد که محور گفت‌وگوهای آقای آمانو در تهران قرار است بر «چگونگی سرعت بخشیدن به حل و فصل تمامی موضوعات مهم مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، ازجمله شفاف‌سازی مسئله وجود ابعاد احتمالی نظامی [در این برنامه]» متمرکز باشد.

خبرگزاری ایرنا می‌نویسد که «یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای» هدف از سفر یوکیا آمانو را «گفت‌وگو دربارهٔ فعالیت‌های گذشته و دریافت پیشنهادهای ایران برای رفع سؤ تفاهمات» عنوان کرده‌است.

به نوشته خبرگزاری‌های داخلی ایران، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، از جمله مقام‌هایی است که آقای آمانو قرار است با آنها در تهران دیدار داشته باشد.

یوکیا آمانو سه روز پیش نیز به هتل کوبورگ وین آمد و با جان کری وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که ایران به یکی از مهم‌ترین شروط توافق اولیه اتمی، بر سر کاهش چشم‌گیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود، عمل کرده است.

قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این موضوع را به طور رسمی اعلام کند.

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ در وین اتریش هم‌چنان ادامه دارد و مهلت برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات، برای یک هفته تمدید شده و مذاکرات تا سه‌شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، روز چهارشنبه در وین به خبرنگاران گفت که «هنوز مسائلی باقی‌مانده که نتوانسته‌ایم روی آنها توافق کنیم اما جو مذاکرات مثبت است.»

یک دیپلمات فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، قرار است روز پنج‌شنبه به همراه لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه وارد وین شوند و «وانگ یی»، وزیر خارجه چین، نیز قصد دارد برای نخستین بار به این دور از مذاکرات ملحق شود.

XS
SM
MD
LG